1. Zijn naam komt uit het Latijn
Met de Scala wil Skoda een versnelling hoger schakelen. En al zeker een trapje hoger staan. De naam ‘Scala’ komt uit het Latijn en betekent ‘trap’ of ‘trede’. Skoda wil daarmee “een stap vooruit in het compacte segment”.
2. Hij is fier op zijn merknaam
De Skoda Scala is het eerste Europese model dat het opschrift “Skoda” op de achterklep in plaats van het klassieke ronde logo. Dat zien we onder meer ook bij Porsche.
3. De Scala heeft de allures van een break
Bij Skoda houden ze wel van breaks. De Scala kiest echter voor een eigen interpretatie, want zijn ‘normale’ versie leunt al dicht aan bij een break, dankzij het derde zijruitje. Zo combineert hij een dynamische en praktische stijl.
4. Hij is langer dan een Golf
Met 4,36 meter is hij iets groter dan een Volkswagen Golf (4,26 meter) en een Peugeot 308 (idem) en sluit hij aan bij de afmetingen van de Renault Mégane (4,36 meter) en Opel Astra (4,37 meter).
5. Zijn koffer is opvallend groot
Je kunt 467 liter kwijt in de koffer van de Scala zonder de zetels neer te klappen. Een Renault Mégane biedt 335 tot 402 liter, afhankelijk van de uitvoering. De Opel Astra houdt het op zijn beurt op 370 liter.
6. Een plug-inhybride is nog niet bevestigd
De Vision RS, die als conceptmodel de Scala voorafging, was een plug-inhybride. Maar Skoda bevestigt die aandrijving nog niet: begin 2019 debuteert de Scala als benzine en diesel, met een CNG-versie later dat jaar.
![201812111153008.jpg](https://cdn.vroomsupport.be/articles/None/gallery/19192/201812111153008.jpg)
![201812111153017.jpg](https://cdn.vroomsupport.be/articles/None/gallery/19192/201812111153017.jpg)
7. Van ijskrabber tot paraplu
De praktische aspecten worden natuurlijk niet vergeten: zo is er een wegklapbare trekhaak die elektrisch onder de achterbumper verdwijnt, en zijn er de paraplu’s in de achterportieren en ruitenkrabber in de klep van de brandstoftank.