Renault is van plan 3 miljard euro te investeren tussen nu en 2027 om 8 nieuwe internationale modellen te lanceren. Europa is dan ook lang niet de enige markt waar het Franse merk aanwezig is. 43% van de verkopen komen van buiten ons continent, terwijl 5 van de 10 belangrijkste markten voor Renault ook van verder komen: Brazilië (2e plek), Turkije (4e), India (5e), Zuid-Korea (8e) en Colombia (9e).



2 nieuwe platforms

Deze investering van 3 miljard euro dient vooral voor de ontwikkeling van 2 volledig nieuwe platforms. Het eerste wordt samen met Geely ontwikkeld en heet Compact Modular Architecture (CMA), met hybride motorisaties en bedoeld voor hoger gepositioneerde modellen in het D- en E-segment. Het eerste model op dit nieuwe platform zou medio volgend jaar voorgesteld moeten worden. 

Een concept en al een eerste model!

Renault heeft ook een multi-energieplatform ontwikkeld dat in staat is om verbrandingsmotoren, flex fluel (E85), LPG, milde hybrides en zelfs full hybrids te gebruiken. Het dient als basis voor auto's met een wielbasis van 2,60 tot 3 meter, met een lengte van 4 tot 5 meter, zoals de twee nieuwste modellen die Renault heeft voorgesteld: de Niagara en de Kardian. 

De pick-up is voorlopig nog een conceptcar, maar het is een voorbode op een nieuwe soort hybride motorisatie voor het Franse merk. Het gaat om een mild hybride verbrandingsmotor die de vooras aandrijft, terwijl een elektromotor de achteras voor zijn rekening neemt. De kleine SUV Kardian is dan weer de eerste van 8 modellen die Renault lanceert tegen 2027. Hij heeft enkel een verbrandingsmotor en is dan ook niet voorbestemd voor Europa.



?