De toekomst van de elektromobiliteit hangt grotendeels af van het klassieke herladen aan de stekker, ’s nachts thuis of overdag op het werk. Maar om op grote schaal door te kunnen breken zal ook het probleem van het occasioneel snel tot zeer snel laden moeten worden aangepakt, zodat ook lange trips haalbaar zijn.

Krachtiger dan Ionity

Naar het voorbeeld van wat Tesla al biedt met zijn Supercharger-netwerk willen heel wat andere (hoofdzakelijk Duitse) automerken ook een netwerk van krachtige snellaadpalen uitrollen in Europa via het Ionity-programma. De bedoeling is om 400 palen te installeren die tot 350 kW aan vermogen ontwikkelen voor snellaadbeurten op het Oude Continent. Maar Porsche en BMW willen samen met nog een reeks partners nog verder gaan met hun FastCharge-programma. Vandaag hebben ze namelijk de eerste laadpaal ingehuldigd die tot 450 kW aan laadvermogen haalt.

100 kilometer in 3 minuten

De experimentele paal is in de buurt van de A8-snelweg in Duitsland geplaatst tussen Ulm en Augsburg. Alle elektrische auto’s met een Type 2- of CCS-ingang mogen er gratis komen laden. De paal past zich automatisch aan het type auto aan dat wordt ingeplugd. Toekomstige steeds meer geperfectioneerde exemplaren (vooral van de Porsche Taycan) zullen onder 800 volt aan recordvermogens van 450 kW kunnen laden. Een experimenteel prototype van Porsche wist er al “meer dan 400 kW” te trekken, waardoor het in minder dan 3 minuten 100 kilometer rijbereik had gerecupereerd.