202105180819291.jpg

Abarth heeft het eindelijk gedaan: de Italiaanse constructeur heeft een model gebouwd dat niet van een Fiat 500 is afgeleid. En het is een bijzonder mooi model geworden. De 1000 SP viert de 55ste verjaardag van een legendarische auto: de 1000 Sport Prototipo uit 1966. Dat was een spider gebaseerd op een buizenchasis, aangedreven door een nauwelijks 1.000 cc kleine viercilinder van 105 pk. Het is een zeldzaamheid, want slechts een handvol exemplaren verlieten destijds de fabriek van het merk.

Hetzelfde maar dan groter

202105180819293.jpg

Vandaag stelt Abarth een unieke auto voor op basis van een Alfa Romeo 4C. De verwantschap met het origineel is goed zichtbaar aan de grote ventilatieopening vooraan, de kleine koplampen, de geperforeerde motorkap en zelfs de zichtbare rolbeugel net achter de passagiers. De achterkant onderging dezelfde behandeling, al zit de uitlaat hier niet langer naast het rechter achterlicht maar wel in het midden van de bumper. Een ander verschil is het formaat: met zijn lengte van net geen 4 meter is de 4C weliswaar geen grote auto, maar toch toont hij duidelijk hoe minuscuul de oorspronkelijke bolide was: nauwelijks meer dan 3,5 meter lang, 1,6 meter smal en een gewicht van een halve ton.

Nog zeldzamer

202105180819304.jpg

Onder dit koetswerk vinden we alle onderdelen van de 4C. Dus geen buizenchassis maar een combinatie van koolstofvezel en aluminium. De motor is nog steeds de turboviercilinder van 240 pk die de Italiaanse sportwagen al sinds zijn onthulling in 2013 aandrijft. Over de prestaties is niets gecommuniceerd, maar omdat de 1000 SP dezelfde technische onderdelen heeft, vermoeden we dat de sprint naar 100 km/u nog steeds 4,5 seconden duurt. Over eventuele productie is er ook geen informatie. De 1000 SP wordt ongetwijfeld dus nog zeldzamer dan zijn voorganger omdat het waarschijnlijk bij één exemplaar zal blijven.

202105180819302.jpg