Het Duitse Mahle, een ontwikkelingsbedrijf en toeleverancier voor de auto-industrie, heeft een extreem efficiënte elektromotor zonder magneten ontwikkeld. Vandaag kunnen we elektromotoren voor automobiele toepassingen ruwweg onderverdelen in twee groepen: met permanente magneet en met een elektromagneet (inductiemotor).

Rendement of kostprijs

Motoren met permanente magneet zijn efficiënter en springen dus zuiniger met stroom om dan inductiemotoren, maar ze zijn duurder en meer belastend voor het milieu omdat zeldzame grondstoffen nodig zijn voor de magneten. Het revolutionaire van de motor van Mahle is dat hij geen magneten vereist, maar tegelijk efficiënter is dan alle gekende elektromotoren voor auto’s, met een rendement van meer dan 96 procent. Sterker nog: enkel de motoren van het Formula E zijn nog efficiënter. Mahle slaagt er met andere woorden in om de voordelen van een inductiemotor te combineren van een motor met permanente magneet zonder de nadelen ervan.

Onderhoudsvrij

Omdat de motor zijn stroom bovendien draad- en contactloos doorgeeft aan de koperwikkels van de stator, treedt er geen slijtage op en is hij volledig onderhoudsvrij. De motor is geschikt voor allerlei toepassingen, van kleine stadswagens tot bedrijfsvoertuigen. Wanneer hij productierijp is, wil Mahle nog niet vertellen.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: