20210518083932sim1.jpeg

In oktober 1954 beleefde de Vedette zijn publieksdebuut, niet als Simca maar als… Ford. Een paar maand later verkocht Ford, dat teleurgesteld was over de prestaties van zijn Franse afdeling, zijn activiteiten daar aan Simca, dat snel een nieuw merklogo op de Vedette aanbracht. Hij deed het vorige model volledig vergeten: gedaan met de sombere kleuren, soberheid en de ‘ronde rug’. Het nieuwe model koos voor levensvreugde, met frisse tinten, chroom overal en V8-logo’s op overschot.

20210518083932sim3.jpeg

Povere V8

Jawel, de motor onder de motorkap telt acht cilinders, maar verwacht daarom geen vloedgolf aan koppel. Zelfs voor zijn tijd was deze motor maar een slapjapnus, of toch op technisch vlak. Zo had hij geen bovenliggende maar zijdelingse kleppen. Die stonden weliswaar in voor een vrij stille loop, maar straften de prestaties af: uit de cilinderinhoud van 2,4 liter wist Simca nooit meer dan 84 pk te peuteren.

20210518083932sim4.jpg

Dood door vignet

Bij zijn marktintroductie ontstond veel opwinding, maar in 1955 kreeg de Vedette af te rekenen met een opvallende rivaal: de oneindig veel modernere Citroën DS. In 1957 deed Simca daarom zijn werk over door het model een grondige facelift en een krachtiger motor te geven. Vanaf 1958 kwam daar zelfs een vierde versnelling bij dankzij de optionele “Rushmatic”. Dat volstond helaas niet om de verkoopcijfers op een aanvaardbaar niveau te brengen: het moorddadige wegenvignet en de harde concurrentie nekten de Vedette in 1961. Hij bleef echter wel in productie in Brazilië en Frankrijk onder de naam Ariane en met een viercilinder onder de motorkap.

20210518083933sim2.jpeg

5 dingen die je moet weten:

- De break door Marly is even chic als praktisch. Heerlijk.

- De V8 verleidt door zijn discrete klank maar niet door zijn koppel. Gelukkig maar, want de remmen van de vroegste modellen waren ondermaats.

- Opgelet voor het koelcircuit en roest.

- Koetswerkonderdelen en sierelementen zijn heel moeilijk te vinden.

- De Vedette is zelden in zoekertjes te vinden en kost in goede staat bijna 15.000 euro.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: