Abarth heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1949. Het kende hoogtes en laagtes en wordt sinds enkele jaren opnieuw geprofileerd als een apart merk binnen de Fiat-groep. De Antwerpse dealer Buga-Auto was er vijf jaar geleden als eerste bij om Abarth te verkopen in België.

Buga-Auto investeerde in een specifieke showroom, een aparte hoek in de werkplaats, opleidingen voor het personeel en een lanceringscampagne. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen, want ondanks de crisis is de Abarth-verkoop jaar na jaar gestegen tot een honderdtal exemplaren op jaarbasis.

Dat is gezien het beperkte gamma van 'opgeleukte Fiats' (500, 500C en Punto) en de zeldzame nieuwigheden erg veel voor één dealer. Vanuit Italië krijgt Buga-Auto dan ook gemakkelijker exclusieve reeksen te pakken. Zo was het de eerste dealer in Europa die een Abarth 695 Edizione Maserati kon presenteren. En van de bijzondere Ferrari-uitvoering wist het 33 exemplaren te strikken.

Volgens directeur Teun van Huizen is het succes van Buga-Auto onder meer te danken aan de ligging in een rijke metropool als Antwerpen en spreekt Abarth een apart publiek aan van klanten die meestal al een andere exclusieve wagen bezitten.

Wout Bru

Verkoopverantwoordelijke Johan Lambrechts: “Het is crisis en veel dealers blijven ‘op hun gat’ zitten. Wij nemen volop initiatieven en dat loont.” Hij doelt hiermee op circuitdagen, beurzen, toeristische rondritten of fabrieksbezoeken.

Buga-Auto werkt nu ook samen met Wout Bru: voor de deur van zijn pop-uprestaurant 117 by Wout Bru op Het Zuid in Antwerpen staat elke dag een Abarth 500 geparkeerd. De klanten van Buga-Auto werden uitgenodigd om te komen eten voor een beperkte prijs, mits ze een niet-Abarth-klant meebrachten. In 48 uren waren de honderd plaatsen volzet.