Bij alle veiligheidssystemen heeft de chauffeur de controle nog. Het gaat dus niet om technologie voor autonoom rijden, maar om een reeks waarschuwingssystemen die de chauffeur helpen bij het rijden. De lijst van veiligheidssystemen die Europa wil verplichten op auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen bestaat onder meer uit:
- Intelligente snelheidsregelaar
- Alcoholtester (een interface die de installatie van een alcoholtester indien nodig makkelijker moet maken)
- Vermoeidheidswaarschuwing
- Achteruitrijhulp
- Aanrijdingswaarschuwing
- Automatische noodremhulp
- Rijstrookwaarschuwing
Registratie van gegevens
Het Europees parlement wil ook dat gegevens over ongevallen automatisch geregistreerd worden op alle auto’s, en niet alleen op bedrijfsvoertuigen. Er bestaan systemen die de laatste ogenblikken voor een ongeval memoriseren. Het oorspronkelijke voorstel werd wel aangepast om de gegevens anoniem te houden. Zo zou de auto of de chauffeur niet kunnen worden geïdentificeerd.
De meerkost zou volgens Europa redelijk moeten blijven: de standaarduitrusting van een auto uitbreiden met dergelijke veiligheidsfuncties zou een constructeur 70 tot 80 euro per auto extra kosten. Secretaris-generaal Erik Jonnaert van Europese autoconstructeursvereniging ACEA: “We zijn blij met de wil van Europa om de onderhandelingen rond deze wetgeving snel op te willen starten en zo de veiligheid op de weg te verbeteren.”