Het salon van Genève luidt de start in van de volledig nieuwe Alfa Romeo 4C. Die moet de puristen weer verzoenen met het merk en keert terug naar bron. Het hart van de Amerikanen veroveren is één van de doelen, want dat is een zeer vruchtbare markt.
Launch Edition
Er komt meteen een speciale Launch Edition. Slechts duizend exemplaren worden gebouwd, waarvan vierhonderd voorbehouden aan Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Nog belangrijk is dat deze auto de terugkeer betekent van Alfa Romeo in de Verenigde Staten. De helft van de exemplaren is voorzien voor die markt. De prijs bedraagt 60.000 euro, alles inbegrepen.
Wat heeft deze versie te bieden? Alfa levert twee kleuren (Carrera White of Alfa Red) en overal vind je koolstofvezel (spiegelkappen, koplampen, achterspoiler, inzetstukken in het interieur, …). We zien ook een diffuser achteraan in donker aluminium, 18-duimsvelgen vooraan en 19-duimers achteraan enzovoort. Tot slot krijg je een rijstage in Italië met professionele piloten als instructeurs.
Wild
De 1,7 liter viercilinder turbobenzine wordt overgenomen uit de Giulietta Quadrifolio Verde. Deze motor levert 240 pk (5 meer dan onder de kap van de berline) en 350 Nm koppel. Dat lijkt mager in tijd waarin elke sportwagen die naam waardig meer dan 300 paarden heeft. Maar vergeet niet dat deze 4C een beroep doet op koolstofvezel en minder dan 900 kg op de weegschaal legt. Als transmissie voorziet Alfa Romeo een TCT-automaat met dubbele koppeling.
Prestigieuze rivaal
Deze Launch Edition kost 60.000 euro, maar we mogen ervan uitgaan dat de standaarduitvoering voor ongeveer 50.000 euro van eigenaar wisselt. Een zachte prijs als je rekening houdt met het intensieve gebruik van koolstofvezel. De 4C is bijvoorbeeld minder duur dan een Porsche Cayman. Maar op vlak van prestaties (behalve de topsnelheid) klopt hij de Cayman S (325 pk). Voor op de oefening 0 tot 100 km/u: 4,5 seconden of 0,4 seconde beter. Het reptiel van Porsche kost bijna 70.000 euro in de S-variant met PDK-versnellingsbak.