In 2002, op het salon van Genève, presenteerde Alfa Romeo de concept car Brera, een coupé 2+2 getekend door Giorgetto Guigiaro. In maart van dit jaar, eveneens op het salon van Genève, presenteert Alfa de productie-versie van de Brera. Een avant-première op wereldvlak voor de marktlancering die voorzien is op het einde van het jaar. Het succes van de Alfa GT toont aan dat er altijd wel een publiek zal zijn voor wagens met een mooie lijn en sportief karakter. De Alfa Romeo Brera neemt de typische elementen over die het merk zo karakteriseren : sportiviteit en elegantie. Zonder te vergeten dat de competitiegeest aanwezig blijft bij deze wagen die een motorisatie zou moeten krijgen op hetzelfde niveau als z’n stijl. Transparant dak Deze coupé 2+2 heeft ontegensprekelijk ruime afmetingen : 1,830 m breed bij 4,413 m lang en 1,372 m hoog. In het interieur moet de Alfa Romeo Brera een gesofisticeerde maar uitnodigende sfeer bieden. Het goed gevoel in de wagen is zeker te wijten aan het enorme transparente vaste dak dat niet alleen de hoeveelheid licht in de wagen verhoogt, maar zeker ook een gevoel van ruimte schept voor de passagiers. 3 motorblokken De Alfa Romeo Brera biedt 3 motorisaties, 2 benzinemotoren JTS (2,2 l van 185 pk of 3.2 V6 van 260 pk) en een turbodiesel (2.4 JTD van 200 pk) gekoppeld aan een mechanische transmissie met 6 verhoudingen of een automatische versnellingsbak. Afhankelijk van de versie kan er ook een permanente vierwielaandrijving “Alfa Q4” worden aan toegevoegd. Tenslotte voor wat betreft de veiligheid beschikt de Alfa Romeo Brera over de meest geavanceerde electronische systemen voor wat betreft de controle van het rijgedrag, de remmen en de motor.