De Giulia wordt van cruciaal belang voor Alfa Romeo, want het gamma van de Italianen is momenteel beperkt tot drie modellen: de MiTo, de Giulietta en de 4C. Die laatste moet het niet hebben van zijn grote productievolumes, terwijl de twee eerste al enkele jaren op de markt zijn. Het hoeft dus niet te verwonderen dat er veel tijd en energie werd gestopt in de ontwikkeling van de Giulia. Zijn opvallendste kenmerken? Een 50/50-gewichtsverdeling en… achterwielaandrijving!

Vijf nieuwe motoren

Alfa Romeo belooft vijf nieuwe motoren voor de gloednieuwe Giulia. Uitschieters? de 2.2 dieselmotor, die je kunt krijgen met 136 pk, 150 pk of 180 pk, met manuele zesbak of achttrapsautomaat; en de 2.9 biturbo V6 met… 510 pk, manuele zesbak of achttrapsautomaat. De prijzen voor de instapversie beginnen vanaf € 31.990.

Drie niveaus

Alfa Romeo geeft ook mee dat er drie uitrustingsniveaus zullen zijn: Giulia, Super en Quadrifoglio. Giulia is het instapniveau, dat vooral inzet op veiligheid: zo zijn een aanrijdingswaarschuwing, noodremhulp, voetgangerherkenning, rijstrookassistentie en snelheidsregelaar standaard. Het niveau Super kleedt de Giulia nog iets luxueuzer aan, terwijl Quadrifoglio volop de sportieve kaart trekt: sportstoelen, een sportstuur, inlegplaatjes in koolstofvezel, aerodynamische hulpmiddelen en een specifieke chassisafstelling.