Het zag er lang naar uit dat de vervanger van de Alfa 147 ‘Milano’ zou gaan heten, maar uiteindelijk is het toch ‘Giulietta’ geworden. Hij ziet er alleszins erg aantrekkelijk uit. Voor de details is het wachten tot het salon van Genève in maart 2010. Toch licht Alfa Romeo al een tipje van de sluier op ...

Giulietta, een naam met geschiedenis

De eerste Giulietta kwam in de jaren 50 op de markt. De aluminium motor met dubbele bovenliggende nokkenas was voor die tijd hypermodern. Hij veroverde al snel het hart van de sportieve familievader, terwijl hij in allerhande races de overwinningen binnenreef. De Giulietta werd gekenmerkt door de lange glijpartijen en zijn krachtige motor met een erg typisch geluid.

Sportief DNA

Sportiviteit zit bij Alfa in de genen. Dat uit zich in het gespierde en krachtige lijnenspel. Het design is op dat van de MiTo geïnspireerd en verwijst dus ook naar de 8C. Een referentie die kan tellen. Vooraan zien we nu ook bij Alfa Romeo leds opduiken. De Giulietta is op een splinternieuw platform gebouwd dat volgens de constructeur ‘een schitterende wegligging combineert met hoog comfort’. De auto is 4,35 meter lang, 1,46 meter hoog en 1,80 meter breed. De wielbasis bedraagt 2,63 meter, terwijl de bagageruimte 350 liter groot is.

Turbomotoren

Aanvankelijk is de Giulietta enkel beschikbaar met vier motoren. Die hebben allemaal een turbo. Bij de benzinemotoren vinden we een 1,4-liter van 120 of 170 pk. De dieselversies krijgen de 1.6 JTDM van 105 pk of de 2.0 JTDM van 170 pk onder de kap. Echte sportievelingen wachten echter op de 1750 TBi van 235 pk. Net als de MiTo krijgt de Giulietta de DNA-selector. Daarmee regel je de instellingen van de motor, de versnellingsbak, de stuurinrichting, het elektronisch sperdifferentieel Q2 en de VDC (stabilisatiesysteem).