Look grotendeels hetzelfde
Net als bij de Giulietta verandert de stijl maar in beperkte mate. We zien alleen nieuwe kleuren, een verchroomd radiatorrooster en verduisterde koplampen. In het interieur is de verandering meer merkbaar: de waarneembare kwaliteit werd verbeterd met nieuwe materialen, andere bekledingen en nieuwe stoffen.
Nog altijd even warm
De sfeer is nog altijd sportief en wordt naar een hoger niveau getild door kunststoffen in de boordplank met dezelfde kleur als het koetswerk. Leuk. Om jouw buurman met zijn Mini de loef af te steken, kun je nog altijd Sabelt-kuipzetels bestellen, die uitstekend steunen en niet zouden misstaan in een racewagen.
Comfortabelere zetels
Je hoeft niet voor deze extreme oplossing te kiezen, we waarderen ook de inspanningen die Alfa geleverd heeft voor de standaardzetels, die meer comfort en steun bieden dan vroeger. Al die kleine aanpassingen zorgen voor een betere kwaliteitsindruk binnenin, zonder de sportieve sfeer te verstoren.
Uconnect
Vergeet het antieke multimediasysteem van de vorige generatie, met een vervelende ergonomie en vintagedesign. Alfa Romeo gebruikt nu het nieuwe systeem van de groep, dat Uconnect heet. We zitten voortaan in de 21ste eeuw qua gebruiksgemak en connectiviteit, al blijft een internetverbinding niet beschikbaar. Het kleine scherm van 5 duim maakt de MiTo aangenamer.
Vernieuwd motorengamma
Bij de benzines wordt de TwinAir 85 vervangen door een versie met 105 pk en 145 Nm, goed voor 184 km/u topsnelheid en een CO2-uitstoot van 99 g/km. Bij de diesels werd de 1.6 JTDm aangepakt, hij levert nu 120 paarden.
Nog altijd even speels
In de geteste JTDm-versie met 120 pk weet de MiTo zijn status hoog te houden. De mechaniek spaart jouw oren, maar is erg vlot. Het koppel van de diesel maakt vlotte hernemingen mogelijk vanaf de laagste toerentallen. Je kunt zelfs sportief rijden zonder veel te schakelen.
Door zijn korte wielbasis is de MiTo natuurlijk niet zo stabiel als de Giulietta, maar hij is aangenaam wendbaar en de achtertrein breekt lichtjes uit als je jouw voet van het gaspedaal licht. Dit past helemaal bij de sportieve geest van dit model. Het comfort is wel aan de harde kant. Maar een MiTo moet je toch vooral proeven in de Dynamic-stand en bestuur je niet onderuitgezakt in de zetel met een hand nonchalant op het stuur.
Prijzen
De prijzen beginnen bij 14.600 euro voor de 1.4 met 70 pk. Aangedreven door de JTDm met 120 pk kost de MiTo 19.700 euro. Merk op dat het gamma gerationaliseerd werd en nu nog maar 8 versies telt tegenover 21 vroeger.