Fiat Chrysler heeft voor (bijna) alle merken binnen de groep een vijfjarenplan voorgesteld. Over de weinig rooskleurige toekomst van Lancia werd met geen woord gerept, maar voor Alfa Romeo zijn er grootse plannen. Eindelijk, want de verkoop boert al zeven jaar achteruit en het afgelopen decennium heeft Fiat nauwelijks verdiend aan zijn dochtermerk.

Er zijn fouten gemaakt, en dat beseft CEO Harald Wester maar al te goed: “Behalve qua stijl, is het DNA van Alfa Romeo de laatste jaren niet gerespecteerd.” Hij geeft ook toe dat de Duitse merken een grote voorsprong hebben uitgebouwd. “We moeten een reset uitvoeren en terugkeren naar het Alfa Romeo dat bewonderd werd.”

Het merk-DNA bestaat uit vijf kernwaarden: innovatieve motoren, een perfecte gewichtsverdeling (50/50), unieke technische oplossingen, een goede verhouding tussen gewicht en pk’s en Italiaans design.

De 4C, waarvan eind dit jaar een Spider-versie gepland is, sluit al goed aan bij deze principes. Maar dat is een nicheproduct en als Alfa Romeo zijn doel wil halen (400.000 eenheden tegen 2018 tegenover 74.000 in 2013) dan zullen er meer volumemodellen moeten komen.

Acht nieuwe modellen

Als voorsmaakje presenteert Alfa eind 2015 een nieuwe Quadrifoglio, wellicht een  snellere versie van de 4C. Daarna volgen de volledig nieuwe Alfa’s. Op een platform (codenaam Goirgio) dat geschikt is voor achter- en vierwielaandrijving wordt een compleet nieuw gamma gebouwd. Twee topmannen van Ferrari en een ingenieursteam dat tegen 2015 groeit van 200 tot 600 man moeten die ontwikkeling realiseren.

Een eerste nieuwkomer is de langverwachte opvolger van de 159, gepland in het laatste kwartaal van 2015. Vervolgens zijn er zeven modellen voorzien voor de periode 2016-2018. Een breakversie van de 159-opvolger, maar ook een groter topmodel op hetzelfde platform. In het segment van de Giulietta komen er twee nieuwe Alfa’s (wellicht een sportieve sedan en een praktische vijfdeurs). Voorts staan een compacte en een grote SUV op het programma en één nichemodel.

Geen MiTo

Opvallend is dat er geen spoor is van de roadster op de technische basis van de Mazda MX-5 (die naar verluidt niet als Alfa maar als Fiat op de markt komt in 2015) en dat er geen vervanger voor de MiTo in de pijplijn zit.