In het leven draait niet alles om grootte, maar is het toch belangrijk. Behalve wanneer je een parkeerplaats zoekt, is een grote auto bijzonder praktisch in de meeste situaties. Op dat vlak krijgt de Mazda 6 de lauwerkrans met een lengte van 4,87 meter. De Superb verdedigt zich goed en geeft maar drie centimeter toe aan de grote Japanner. Qua stijl moeten we echter toegeven dat de ontwerpers van Mazda erin geslaagd zijn om het lange koetswerk in een sexyer kleedje te steken. De Superb is eerder klassiek en stelt zich tevreden met minder sierlijke lijnen en een minder verfijnd profiel.

Eerste klasse

De Superb heeft een minder sportief koetswerk, maar benut zijn centimeters beter en creëert een nog ruimer interieur dan in de Mazda 6. Dat is vooral voelbaar op de plaatsen achterin: de knieruimte geeft de indruk dat je in first class reist.

Behalve indien jouw kinderen blijven groeien en meer dan 2 meter groot zijn, heb je eigenlijk niet zoveel ruimte nodig voor de benen. De achterbank van de Mazda 6 zal voor de meesten al ruim volstaan. Zeker in de berline, die een langere wielbasis heeft (2,83 meter) dan de break (2,75 meter).

Magische kofferklep

De Skoda scoort ook punten wanneer je de koffer moet vullen. Hij beschikt sowieso al over een grotere koffer: 595 liter tegenover 489 liter voor de Mazda 6. Maar meer nog dan het volume overtuigt de intelligente kofferklep met ‘dubbele opening’ in dagelijks gebruik. Zoals bij een klassieke sedan kun je alleen het deksel openen om het interieur niet nodeloos af te koelen.

Maar om grote voorwerpen te laden, kan de klep van de Superb ook in zijn geheel (met achterruit) geopend worden. De bruikbare laadopening wordt dan gigantisch. Voor de moduleerbaarheid ging Skoda echter niet tot het uiterste; geen verschuifbare achterbank dus. Die is vast en vormt in neergeklapte toestand geen volledig vlakke laadvloer. Jammer.

Sportieve cockpit

De goede indruk die de Mazda 6 aan de buitenkant nalaat op het netvlies, wordt bevestigd op de boordplank: de materialen zijn van uitstekende kwaliteit en de afwerking is verzorgd. De lichte en elegante, sportieve accenten (zoals de stiksels van de zetelbekleding) en de goede rijpositie verleiden evenzeer. Wel heeft de gps een verouderde lay-out … en verliest hij om de tien minuten het signaal. Een misser n een voor de rest geslaagd geheel.

Voortreffelijk rijcomfort

Skoda neemt het voortouw op praktisch vlak, maar Mazda maakt dat goed op de weg. Zijn uitstekende onderstel (het wegcontact is stevig, maar blijft comfortabel) biedt ongekend rijplezier. Goede punten zijn er ook voor de bediening: de feedback van de besturing van de Mazda is onberispelijk en de perfect geleide versnellingspook valt goed in de hand. Een aanrader voor liefhebbers van het echte rijden.

Door van de ene naar de andere auto over te stappen, voel je meteen dat de Skoda minder dynamisch potentieel heeft dan de Mazda. Zelfs al houdt hij zonder verpinken een goed tempo aan, de Superb voelt zich meer op zijn gemak bij een soepele rijstijl.

Leuke 2.2

Skoda benut de kracht van de Volkswagen-groep om een indrukwekkend aantal motoren aan te bieden. Bij de diesels is de 1.6 TDI 105 al correct voor bestuurders die niet te veel eisen. Rekening houdend met het gewicht en de mogelijkheid om meer dan een halve kubieke meter te vervoeren in de koffer, lijkt de 2.0 TDI 140 meer aangewezen.

Bij Mazda vinden we momenteel als diesel alleen de ‘grote’ 2.2 Skyactiv met 150 of 175 pk. Jammer voor de taksen wanneer je in Wallonië of Brussel woont. Maar wat een motor! Soepel, krachtig (hij blijft duwen tot 5.000 tr/min) en bovendien heel zuinig met brandstof bij een stabiele rijstijl. Bijzonder geslaagd.

Conclusie

Met zijn recordruimte, XXL-koffer die toegankelijk is via een grote kofferklep en zuinige motoren, blijft de Skoda Superb onklopbaar als je vooral een praktische en rationele grote berline zoekt. Profiteer ervan nu het nog kan, want de volgende generatie van de Superb stijgt misschien in het gamma en in prijs. De Mazda 6 is iets minder praktisch, maar heeft sterke kwaliteiten zoals een extra dosis sexappeal en uitstekende rijeigenschappen. Met zijn uitstekende dieselmotor en snedige voortrein zal de Japanner zeker de harten van sportieve bestuurders veroveren.