Met zijn ‘premiumarchitectuur’ – de motor voorin en aandrijving op de achterwielen – daagt de Alfa Giulia de Duitse referenties van het segment uit, namelijk de Audi A4, BMW 3-Serie en Mercedes C-Klasse. Behalve de sportieve topversie Quadrifoglio Verde krijgt hij ook eerder klassieke motoren.

Diesel

Als diesel biedt Alfa Romeo een nieuwe 2.2 turbo met vier cilinders die beschikt over 150 pk en 380 Nm koppel vanaf 1.500 tr/min. De ingenieurs ontwikkelden ook een tweede, opgevoerde versie van deze motor met 180 pk en 450 Nm vanaf 1.750 tr/min.

Benzine

Behalve de V6 van Ferrari heeft de Giulia ook een nieuwe tweeliter benzinemotor met vier cilinders. Deze mechaniek ontwikkelt 200 pk en een koppel van 330 Nm bij 1.750 tr/min.

Gewichtsverdeling en automaat

Alfa Romeo belooft een perfecte gewichtsverdeling in de Giulia, met een 50/50-verhouding tussen de voor- en achteras. Bovendien biedt de constructeur de mogelijkheid om te kiezen voor een automaat met acht versnellingen. Op dit ogenblik spreekt de constructeur nog niet over varianten met vierwielaandrijving.

Uitrusting

Alfa Romeo wou voor zijn nieuwe model geen compromissen sluiten en plaatst topuitrusting: een adaptieve snelheidsregelaar, botswaarschuwing, een systeem dat voetgangers opmerkt, een multimediasysteem van 8,8 duim met optimale integratie van de smartphone (Car Play en Android Auto), diverse rijmodi (volgens het bekende DNA-principe) enzovoort.