Jean-Francois Christiaens

18 JAN 2016

Alles over intelligente verlichting

Over enkele jaren zal de verlichting in onze wagens een heuse revolutie hebben doorgemaakt. De lichtunits worden immers slim en door nieuwe technologische toepassingen zijn ze instaat om vérder te kijken.

Het volstaat om achter het stuur van een wagen uit de jaren ’90 plaats te nemen om te beseffen hoe groot de evolutie is die onze verlichting afgelopen twintig heeft doorgemaakt. De afgelopen jaren zagen we eerst de automatische dimlichten verschijnen, gevolgd door Xenon-lampen en door LED-verlichting. De laatste jaren doet een nieuwe techniek zijn intrede: die van de automatische grootlichten. Het principe is eenvoudig. Wanneer de nacht valt, activeert een camera in de voorruit de grootlichten. En hij zal dat zo vaak als mogelijk doen, zonder tegenliggers te hinderen om zo de zichtbaarheid te vergroten.

Slimme lichten
Maar er is meer. De wagens met het meest geavanceerde systeem gaan verder dan het eenvoudig activeren van de grootlichten wanneer de weg leeg is en het even dimmen van de lichten wanneer een tegenligger verschijnt. Nieuwe technologische toepassingen laten immers toe om het maximale lichtbereik van grootlichten te behouden zonder andere weggebruikers te hinderen.

Hoe?
Door middel van spiegels en reflectoren kan het systeem ervoor kiezen om een bepaald deel van weg (daar waar de tegenligger zich bevindt) niet te verlichten. Tegemoetkomende en vooruitrijdende voertuigen worden niet met grootlicht beschenen, maar alle gebieden ertussenin en ernaast wel. Dankzij het gebruik van een matrix die bestaat uit verschillende LED’s die in een fractie van een seconde ontstoken of gedimd kunnen worden, zijn de lichtunits van de laatste generatie in staat om te anticiperen op meerdere weggebruikers tegelijkertijd.

Lasertechnologie
De nabije toekomst van de verlichting zal gedomineerd worden door laser-technologie. Deze toepassing die eerst in de autosport debuteerde, vindt nu zijn weg naar de (high end) productiemodellen. Deze technologie heeft enkele niet mis te verstane voordelen. Hij verbruikt ten opzichte van LED’s nog minder energie, terwijl hij instaat is om een grotere lichtopbrengst te genereren. LED-verlichting zal de weg ongeveer 300 meter voor je verlichten, lichten met laser-technologie schijnen 600 meter ver! In de praktijk komt het er op neer dat laserdiodes een intens blauwe laserstraal vormen, waarna een fosforomvormer het blauwe licht in puur wit licht omvormt. Eén van de kenmerken van het laserlicht is zijn blauwachtige schijn.

Advertentie
Advertentie
Advertentie