Ze lijken nog futuristisch, maar ze zijn in elk geval geen ‘ver van ons bed’ show meer: er zijn nu al talrijke prototypes die in staat zijn om autonoom te rijden en ze leggen op dit moment duizenden testkilometers af… Ze leren elke dag.
Rijhulp in de file
Juridische en technische vraagstukken remmen momenteel nog hun doorbraak af, maar ondertussen worden de bestaande elektronische rijhulpsystemen verder verfijnd. Ze zullen de stap naar volledig autonoom rijden op die manier kleiner maken. Anno 2015 kun je immers al voor een tussenoplossing kiezen. Iets wat het midden houdt tussen cruise control en autonoom rijden: een rijhulpsysteem in fileverkeer.
Een snelle doorbraak
De technologie werd in 2013 op een knap platform voor hedendaagse technologische toepassingen gelanceerd, zeg maar: de Mercedes S-Klasse, maar deze rijhulp vindt zeer snel zijn weg naar andere modellen zoals de Volkswagen Passat en de Skoda Superb.
Werking
In de praktijk gaat het systeem als volgt te werk: wanneer je het activeert, zal hij eerst controleren of alle nodige parameters aanwezig zijn (is de wegmarkering van voldoende kwaliteit). Daarna zal hij bij vlot verkeer accelereren tot de ingegeven snelheid van de cruise control. Wanneer het verkeer vertraagt, zal hij remmen en desnoods tot stilstand komen als de file hem daar toe noopt.
Maar echt indrukwekkend wordt het pas als het systeem ook het sturen voor zijn rekening kan nemen. Het stuur draait dus volledig automatisch zonder dat je als bestuurder nog moet tussenbeide moet komen. Om veilig van rijvak te veranderen zal de wagen zelf zijn positie ten opzichte van de wagen voor hem en zijn plaats op de rijweg berekenen aan de hand van een karrenvracht aan sensoren. Wanneer het tempo van het verkeer erg hard vertraagt, hoeft de bestuurder zelfs zijn handen niet meer op het stuur te leggen. We vermoeden dat dit voor de duizenden pendelaars die elke dag aan 20 km/u naar Brussel en Antwerpen rijden als muziek in de oren zal klinken.