Dit jaar viert Alpine zijn 70e verjaardag. Ter gelegenheid daarvan heeft het Franse merk al een speciale editie van de A110 voorgesteld, maar het onthult ook nog een een tweede nieuw model: de A390, de allereerste elektrische SUV van Alpine.

Advertentie
Advertentie

Vandaag deelt Alpine gecamoufleerde beelden van de toekomstige A390 en geeft het merk enkele technische details vrij, te beginnen met de afmetingen. De eerste elektrische SUV van Alpine zal 4,615 meter lang, 1,532 meter hoog en 1,885 meter breed zijn. Dat plaatst hem duidelijk in het D-segment.

Elektrische Alpine prototype in de sneeuw voor een rood huis in de winter.
Alpine auto-prototype met camouflage op besneeuwde weg tijdens wintertest.
Elektrische A390 testwagen op besneeuwde weg in winterse omstandigheden.
Advertentie
Advertentie

85% trouw aan het concept

Hoewel het nog moeilijk is om het uiteindelijke design volledig te ontwaren, lijkt het vrijwel zeker dat de productieversie van de A390 sterk zal lijken op het bèta-concept dat in oktober vorig jaar werd voorgesteld. Zo zal de SUV dezelfde lichtsignatuur behouden, bestaande uit een ledstrip over de volledige breedte van de wagen en een unieke lichtcompositie van kleine driehoeken, genaamd "Cosmic Dust".

Audi-prototype op besneeuwde weg, getest tijdens spectaculaire winterzonsondergang.
Prototype auto A290 op ijzige weg 's nachts, luchtzicht van voren.
Voorkant van gecamoufleerde Citroën elektrische SUV tijdens wintertest met opvallend patroon.

Echte vijfzitter

In tegenstelling tot het conceptmodel bevestigt Alpine dat de productieversie van de A390 een volwaardige vijfzitter zal zijn. Daarnaast krijgen we een eerste glimp van het interieur, met name van het stuur. Dit zal identiek zijn aan dat van de A290 en beschikt over de OV (Overtake)-, RCH (Recharge)- en Drive Mode-knoppen voor directe bediening.

Advertentie
Advertentie
Alpine stuurwiel met logo, multifunctionele knoppen, moderne en elegante auto-interieur.

Drie elektromotoren voor prestaties op A110 R-niveau

De Alpine A390 krijgt niet één, niet twee, maar drie elektromotoren! Hierdoor zal de SUV profiteren van een uiterst geavanceerd torque-vectoring-systeem. Hoewel Alpine de exacte vermogenscijfers nog niet heeft bekendgemaakt, belooft het merk wel dat de acceleratie vergelijkbaar zal zijn met die van de A110 R. Aangezien deze sportwagen van 0 naar 100 km/u accelereert in 3,9 seconden, kunnen we verwachten dat de A390 een vergelijkbare sprinttijd neerzet, wellicht net onder de 4 seconden. Bovendien belooft Alpine een chassis dat zowel lichtvoetigheid als wendbaarheid garandeert. Dat klinkt alvast veelbelovend.

Advertentie
Advertentie
Alpine crossover voert wintertest uit op besneeuwde weg, met heldere hemel op de achtergrond.
Prototypeauto A390 op besneeuwde weg omringd door besneeuwde bossen.
Camouflage Renault Alpine SUV op besneeuwde weg omringd door bos, wintertest.
Alpine A290 prototype gecamoufleerd, driften op besneeuwde weg, bos op achtergrond.
Detail van gecamoufleerde Alpine carrosserie met tekst 'BE PATIENT, YOU'LL SEE ME SOON'.

Officiële onthulling op 27 mei 2025

Voor alle details over Alpine’s eerste elektrische SUV moeten we nog even geduld hebben. De officiële onthulling van de A390 staat gepland op 27 mei 2025. Zoals alle Alpine-modellen zal hij in Frankrijk worden gebouwd. De productie vindt plaats in de fabriek van Dieppe, terwijl de drie elektromotoren worden geproduceerd in de Renault-fabriek van Cléon.