Tegen eind 2020 moet de gemiddelde CO2-uitstoot van alle door Mercedes verkochte auto’s van dat jaar dalen naar 100 g/km. Als dat niet lukt, hangt de constructeur een forse boete van de EU boven het hoofd. En de Duitsers zullen een forse inspanning moeten leveren willen ze dat doel halen, want vandaag is de gemiddelde CO2-uitstoot van het volledige Daimler-wagenpark 138 g/km, zo lezen we in de Financial Times. Aan de ene kant heeft de groep de elektrische EQC (die binnenkort nog het gezelschap krijgt van de EQA, EQB en EQS) en Smart, die het gemiddelde omlaag trekken. Maar aan het andere uiterste zitten giga-SUV’s, grote Maybach-sleeën en… AMG, de performance-afdeling van Mercedes.
Dorstige AMG’s
Met zijn oppermachtige en dorstige motoren is dat departement verantwoordelijk voor een groot deel van de hoge uitstoot van de groep. Maar de winstmarges op AMG-producten zijn tegelijk zeer interessant. Daimler moet dus een evenwicht vinden tussen het vermijden van de boetes en het behouden van de mooie AMG-winsten. De productie van departement voor de Europese markt zou daarom met liefst 75 procent omlaag moeten. In andere markten (de VS, het Midden-Oosten, Azië) kan het natuurlijk wel nog steeds ongebreideld gorgelende V8-motoren, dikke zescilinders en tot het uiterste gedreven vierpitters blijven verkopen.