De nieuwe Mercedes A-Klasse staat in de startblokken en deze keer mikt Mercedes resoluut op de BMW 1-Serie en Audi A3. Een straffe AMG-versie mag dus niet ontbreken. De sportdivisie van Mercedes legt de laatste hand aan de A 45 AMG.
Speciaal voor de A 45 AMG ontwikkelde AMG een nieuwe tweeliter viercilinder benzinemotor met turbo. AMG blijft trouw aan zijn principe dat elke motor door slechts één medewerker in elkaar wordt geschroefd.
De exacte gegevens van de krachtbron zijn nog niet bekend, maar het blok zou ongeveer 320 pk en een koppel van meer dan 400 Nm leveren. Hiermee hijst de A-Klasse zich naar de top van het segment. Om alles in goede banen te leiden, wordt vierwielaandrijving en een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling standaard. AMG zorgt ook voor een sportophanging, een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, verstevigde remmen en een ESP met drie standen.
Jonge doelgroep
De komende jaren wil AMG fors groeien en een nieuwe markt aanboren, met voor het eerst in 45 jaar een compact model. De A 45 AMG richt zich op een (naar AMG-normen) erg jonge doelgroep van “onafhankelijke en professioneel geslaagde” kopers tussen 30 en 45 jaar. Na de de A-Klasse AMG volgen nog meer snelle, compacte modellen, belooft AMG.
“We hebben besloten om ons gamma uit te breiden van de 22 modellen nu tot ongeveer 30 wagens in de toekomst”, zegt Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG. “We willen onze wereldwijde verkoop, die vandaag rond 20.000 wagens schommelt, opvoeren tot 30.000 tegen onze 50ste verjaardag en zo onze leidersplaats in dit exclusieve segment verstevigen.”
De A 45 AMG viert zijn wereldpremière in het eerste kwartaal van 2013.