Begin dit jaar, kregen wij in test een héél sobere Frost grey Viper GT en begonnen deze helm te dragen tijdens de winter en een nogal tristige en regenachtige lente. Wij hebben hem eveneens tijdens 1.200 km aan 35° (in de schaduw) gedregen, wat ons hier dus de mogelijkheid geeft om er met kennis van zaken over te praten. Luchtje scheppen ! De buitenkant in composiet vezel werd onderaan verstevigd voor meer strakheid. Maar deze helm ziet er goed verlucht uit : samen met de verluchtingen bovenaan en onderaan, zoals gewoonlijk bij Arai, zijn er ook verluchtingen aan de kinhoogte, een adembeschermer en een Pinlock vizier. Wat het comfort betreft, is de binnenkant uitneembaar & ook gemakkelijk wasbaar, het schuim is hybridisch en samengesteld uit verscheidene lagen en dichtheden en uiteindelijk werd de stormband met stof bedekt. Rock around the clock Resultaat ? Een indrukwekkende comfortabele helm, zo goed dat wij hem gedurende 12 uren, onder een stralende zon, maar zonder enige storing, hebben kunnen dragen. De verluchtingen laten toe om ons hoofdje tamelijk koel te houden, rekening houdend dat uw motor de lucht boven uw helm niet laat voorbijgaan ! De binnenbekleding is een model van comfort. Geen enkel hard punt te bespeuren en het volledige hoofd wordt perfekt ondersteund. Zonder enige storing. Geen enkele druk noch op de oren, noch op het voorhoofd, en geen enige prikkeling in de hals : een echte pantoffel ! Pinlock U draagt een bril ? geen enkel probleem om deze tussen de helm en uw hoofd te plaatsen voor zover u een harde montuur bezit. In de winter zijn alle ventilaties dicht om u in de warmte te laten, en de Pinlock maakt wonderen, wat ook de temperatuur mag zijn. Toch zult u her en der de helm moeten verluchten door het vizier eventjes te openen, maar geen damp is binnenin te bespeuren! Het Pinlock systeem verrast een beetje in het begin, door dat het laspunt in het gezichtsveld komt te staan, maar men wordt het vlug gewoon. Deze methode veroudert beter dan de meeste anti-damp behandelingen die rechtstreeks op het vizier aangebracht worden. Ook geen enkel probleem onder een felle slagregen, die wij tijdens 500 km eveneens voor u getest hebben. Geen enkele druppel kwam binnen, en de bekleding bleef totaal droog. Een neusverhaal Het sluitsysteem met dubbele lus werd door ons compleet goedgekeurd zowel voor het gemak in het schikken van de helm als voor de stabiliteit na enkele uren gebruik. Ons enig probleem na veelvoudig gebruik, en wat wij helemaal niet uitleggen om andere helmen van hetzelfde merk te hebben getest, dat de adembeschermer tegen onze neus wrijft, wat niet het geval is op andere merken. Gelukkig, anders zouden we ons vragen beginnen stellen over ons eigen neusorgaan. De « Frost » afwerking is heel mooi en ‘in’ maar blijkt gevoeliger te zijn dan de andere gelakte kleuren, en in ieder geval, moeilijker te onderhouden : onmogelijk om er een kleine kras uit te halen zonder er een blinkende glans aan te geven. Maar misschien hebben wij de goede techniek niet nog niet gevonden. Uiteindelijk is deze Viper GT een helm van uitstekende kwaliteit (met 5 jaar waarborg !) en met een onvergelijkbaar comfort. Zijn klassieke en sobere lijn passen gemakkelijk aan alle type motors, zonder ouderwets te worden. Deze bescheidenheid kan aan sommige niet bevallen, maar toch aan de meeste onder ons. De prijzen gaan van 509 euros voor de zwarte of witte kleuren, tot 525 euros voor de « Frost » versie en 619 euros (aïe) voor de « beschilderde ».