We hebben de standaardversie van de XK-RS al getest en kunnen je objectief bevestigen dat hij nooit kracht tekortkomt. Maar de tuners van over de Rijn kunnen altijd nog beter.

Slecht begin

De XK-RS wil graag in de smaak vallen van de groeimarkten en heeft bijgevolg moeite om even stijvol voor de dag komen zoals we gewoon zijn van Jaguar: luchthappers in de motorkap, meerdere uitlaten, een imposante achterspoiler, … Dat gaat ten koste van de finesse en Arden doet er nog een schep bovenop.

Arden accentueert zowat al het mogelijke met een rode kleur, waardoor de XK-RS trekjes krijgt van een Golf GTI. In profiel lijkt het eerder een getunede Golf III dan een mooie Britse GT. En wat had het idee om de chromen Jaguar op de motorkap te plaatsen? Wat een anachronisme.

Maar …

Onder de motorkap hebben de Duitsers hun zaakjes beter op orde dan qua stijl. Een nieuwe uitlaat en enkele gerichte aanpassingen voeren het vermogen op van 550 pk (of 545 pk volgens de metingen van Arden) tot 645 pk. Honderd paarden extra met andere woorden. Het koppel stijgt van 709 naar 803 Nm. Je houdt dus het best enkele setjes achterbanden in stock.