Wat de Atom is voor het circuit, is de Nomad voor alle terreinen. Al het overbodige ontbreekt, maar volgens Ariel is deze Nomad “een groot moment voor ons: het gaat om de allereerste Ariel die een dak en deuren heeft”. Wees gerust, het zijn slechts onderdelen met een rits, kwestie van het gewicht zo laag mogelijk te houden. Die obsessie voor gewicht maakt de Nomad heel licht: 670 kg.

Alle wegen

Precies dat lage gewicht maakt het mogelijk om overal te geraken, ondanks tweewielaandrijving. Ariel overweegt trouwens zijn bolide in te schrijven in heel wat wedstrijden, van regionaal tot internationaal. Het vertrouwen is er.

De ophanging werd er in ieder geval op afgestemd, met een grote veerweg en solide constructie. Natuurlijk is ze in te stellen naargelang de omstandigheden. De bodemvrijheid van 30 cm maakt heel wat mogelijk, zoals op- en afrijhoeken van respectievelijk 71 en 82 graden. Een Land Rover Defender of Jeep Wrangler moeten de duimen leggen.

Motor

De Nomad heeft dezelfde motorleverancier als de Atom: Honda. Maar de motor heeft hier een grotere cilinderinhoud: 2,4 liter (235 pk en 300 Nm). Het Britse merk past de in- en uitlaat aan om de mechaniek op te voeren. De motor wordt gekoppeld aan een zesversnellingsbak en zelfblokkerend differentieel. Ariel belooft een spurt van 0 tot 100 km/u in 3,4 seconden.

Op maat

“Sommige zaken kunnen we realiseren in kleine volumes die je zelfs niet kunt voorstellen bij massaproductie”, vertelt Simon Saunders, ceo van Ariel. Kevin Marshall, technisch directeur, vult aan: “We kennen onze klanten persoonlijk en willen dat alles perfect is voor hen.” Van de ophanging tot de motor en de koetswerkelementen, alles kun je laten personaliseren.