De auto die U hier ziet is geen Aston Martin DBR2, maar de allerlaatste creatie van ASM Motorsport. We moeten bekennen dat het resultaat er gewoonweg fantastisch uitziet. Deze modellen, die trouwens volledig met de hand gemaakt werden, vervoegen de klassieke Vintage look van de jaren ’50 met moderne technieken. Dat is althans wat we van ASM te horen krijgen.

Een sculpturale lijn

ASM maakt er geen geheim van, ze haalden hun inspiratie duidelijk uit de Aston Martin DBR2. Ze hebben het over een “recreatie”, wat duidelijk beter overkomt dan een “replica”. De auto heeft een subtiele maar gespierde lijn en een dreigende blik. Wat het interieur betreft vinden we het wel wat spijtig dat enkel de toerenteller met chroom afgewerkt is. Die toerenteller blijkt identiek te zijn aan die van de Aston DB6 … wat een eervolle vergelijking is. De andere tellers zien er een beetje te modern uit. Met een handgemaakt lederen interieur is uiteraard alles mogelijk!

Onder de motorkap is de klant koning ...

“Standaard” heeft ASM een 6 cilinder van 3.4 liter van de Jaguar XK voorzien, maar dan wel met 2 Zenith-Stromberg carburatoren. Maar alles is mogelijk, zoals drie Weber carburatoren bijvoorbeeld. Andere alternatieven, die wel radicaler zijn, zijn andere motorblokken van Jaguar van 2.4 tot 4.2 liter. Als kers op de taart is het ook mogelijk om voor een zescilinder van Aston Martin te kiezen. Dit is wel het duurste alternatief. Als versnellingsbak werd de antieke bak van Moss weerhouden, maar ook hier is alles mogelijk, Borg Warner, Getrag, Tremec, … de klant is koning. U kan zelf opteren voor de vijfvoudige bak van de Toyota Supra!

Moderne ophanging ... Echt waar ?

De ophanging vooraan ziet er modern uit, met alles er op en er aan, maar die achteraan ziet er eerder … verouderd uit! Het blijkt hier inderdaad om een De Dion achteras te gaan. Voor de remmen hebben ze gelukkig voor een modern systeem gekozen om de bolide tijdig tot stilstand te kunnen brengen! ASM heeft ook een autoblokkerend differentieel van Cosworth voorzien om zo goed mogelijk het vermogen te beheren …

Niet goedkoop ... Alhoewel ...

Basisprijs : 40.000 £, net iets meer dan 47.000 €. Natuurlijk kan die prijs heel snel oplopen, vooral als U voor de aluminium versie kiest. In dat geval moet U op zo’n 70.000 £ rekenen, of ongeveer 83.000 € … Dat kan veel blijken, maar dat is de prijs die U moet betalen voor een auto die, laat ons eerlijk zijn, veel exclusiever is dan een Potsche 911. Als we hem vergelijken met de prijs van de echte Aston Martin DBR2 (boven het miljoen euro), dan is het bijna een koopje!