Zeven jaar al bevindt de Aston Martin DB9 zich aan de top van de GT’s. Het is een schitterende Grand Tourisme met een zalige V12 onder de kap, wulpse lijnen en een geschiedenis om van te dromen. Ondanks zijn schoonheid vond Aston Martin het toch nodig om enkele punten aan te passen.

Bijna niet veranderd

Gelukkig verandert hij alleen in detail. De voorbumper, het radiatorrooster en de onderste luchtinlaat werden vernieuwd en ook de velgen zien er wat anders uit. Veel is het niet. In het interieur is luxe nog altijd troef. Alleen subtiele details evolueren, zoals de microfoon van de Bluetooth en de stereo van Bang&Olufsen.

Techniek

Onder de motorkap huist nog altijd de onverwoestbare 6-liter V12, een schitterende brok techniek met een loepzuivere stem en veel koppel. De 470 paarden vinden nog altijd hun weg naar de achterwielen via een manuele of automatische versnellingsbak met telkens zes versnellingen.

De mechaniek is technisch gezien voorbijgestreefd, maar nog altijd boordevol karakter. Tegenover de sterke concurrentie die een beroep doet op moderne technieken zoals directe injectie, verliest hij stilaan terrein. Aston Martin paste wel de ophanging aan. De vertrouwde schokdempers ruimen plaats voor een adaptieve demping.