Met de Citroën DS3, de Alfa MiTo en de Audi A1 komt de alleenheerschappij van de Mini onder druk te staan. De concurrentie heeft de mouwen opgerold en begeeft zich in het vaarwater van koning Mini. De speeltijd is over, hoog tijd om te reageren.
Dilemma
De opdracht voor de ontwerpers luidde om met enkele aanpassingen de Mini weer in de schijnwerpers én aan de top van zijn segment te plaatsen. Niet zo eenvoudig als het lijkt, want de Mini is een stijlicoon dat je niet zomaar in zeven haasten aanpast.
Uiteindelijk veranderen de bumpers en motorkap (om voetgangers beter te beschermen bij een ongeval), zijn de achterlichten nu van het led-type en breidt het aanbod uit met enkele nieuwe kleuren en velgen.
Nieuwe diesels
Maar vooral onder de kap merken we de grootste veranderingen op. Zo is de dieselmotor helemaal nieuw en deze keer volledig door BMW ontwikkeld. De cilinderinhoud bleef nochtans gelijk: 1,6 liter. Ook het vermogen verandert amper: 90 pk voor de One D en 112 pk voor de Cooper D. Het verbruik en de CO2-uitstoot dalen echter naar 3,8 l/100 km en 99 g/km. Chique kan dus ook schoon zijn.
Breder gamma
Om een nog breder publiek te bereiken, is de kleinste diesel uit de One D nu ook beschikbaar in de Clubman. De krachtigste diesel is voor het eerst ook onder de kap van de cabrio te vinden, een première voor het merk.
Details
Mini verbetert ook de bediening van de airco en de stereo. De bagage-afdekking is nu gemakkelijker te hanteren, terwijl je nu ook kunt beschikken over een USB-aansluiting, Bluetooth en andere leuke gadgets.