François Piette

28 JUN 2010

Porsche Panamera: nu al aangepast

Het heeft niet lang geduurd voor de Porsche-ingenieurs opnieuw onder de kap van de Panamera doken. De basisversie met V6 is nog maar pas gepresenteerd of de modellen met de V8 worden voor de eerste keer aangepakt. Het verbruik daalt en de uitrusting breidt uit.

1 liter minder

Porsche monteerde een intelligente alternator. Die laadt de batterijen maximaal op als je vertraagt, maar wordt ontkoppeld zodra de bestuurder het rechterpedaal naar beneden trapt. Het doel is om de wrijvingsverliezen en de weerstand te verminderen. Geen spectaculaire vernieuwing, maar het resultaat mag er zijn: de Panamera verbruikt op slag bijna 1 liter minder. In het geval van de Panamera Turbo daalt het verbruik van 12,2 naar 11,3 l/100 km.

Veiligheid

De standaardophanging van de Panamera is al uitstekend, maar in optie kun je ook nog een pakket bestellen met PTV Plus, PDCC en een transversale vergrendeling van de achteras. Wat dat allemaal inhoudt? PTV Plus staat voor Porsche Vectoring Plus, een elektronisch systeem dat het binnenwiel van de achteras afremt in een bocht. In samenwerking met de transversale vergrendeling van de achtertrein wordt de trekkracht van de achterwielen verbeterd als je uit een bocht komt. Het PDCC verhindert dan weer dat de Panamera gaat overhellen in een bocht. Dat noemen we dus rijhulpsystemen.

Uitrusting

De kleurenkeuze en de opties worden uitgebreid. Voor wie het snel koud heeft, voorziet Porsche een standverwarming. Sportievelingen die kiezen voor een PDK met dubbele koppeling, kunnen die nu bedienen met schakellepels achter het stuur in plaats van de onhandige drukknoppen op het stuur. Het rijtje kleine verbeteringen gaat verder met een duidelijker gps waarmee je zelfs een satellietbeeld van je traject kunt oproepen. Tot slot zie je niet meer alleen op autosnelwegen maar ook op grote wegen en verbindingswegen tussen steden welke snelheidsbeperking geldt
 

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ