Voor de opvolger van de Vanquish S plukte Aston Martin twee legendarische namen uit zijn archieven: DBS en Superleggera. De laatste naam verwijst naar de lichtere bouwwijze die de Italiaanse koetswerkbouwer Touring ontwikkelde.
DB11
Technisch baseert deze nieuwe “super”-GT zich op de fundamenten van de DB11. Maar heel wat wijzigingen zorgen voor betere prestaties. Zoals aerodynamische aanpassingen, met specifieke lichtblokken, een gigantisch radiatorrooster en zijdelingse luchtinlaten. Dat zorgt voor 180 kilogram neerwaartse druk, zonder terug te moeten grijpen naar opzichtig spoilergeweld.
Superleggera?
Het leeggewicht bedraagt volgens Aston Martin 1.693 kilogram. De DBS verdient zijn “Superleggera”-etiket door zeventig kilogram lichter te zijn dan de DB11 en 50 kilogram lichter dan de uitgaande Vanquish S. Doorgedreven gebruik van lichtere materialen, zoals koolstofvezel en aluminium, zorgen voor het gewichtsverlies.
Gedopeerde V12
De motor krijgt een vitaminekuur: de V12 is dezelfde als die in de DB11, maar de 5.2 met dubbele drukvoeding krijgt in de DBS Superleggera 725 pk (bij 6.500 tpm) en 900 Nm (tussen 1.800 en 5.000 tpm). Dat vermogen gaat via een ZF-achttrapsautomaat naar de achterwielen. De DBS Superleggera gaat daardoor in 3,4 seconden naar 100 km/u en raast door tot 340 km/u. De lijn tussen “gran turismo” en “supercar” was nog nooit zo dun. Aston Martin voorziet trouwens standaard remmen uit koolstofvezel.
Hoeveel?
De officiële prijs voor Duitsland bedraagt € 274.995. Reken dus op € 300.000 om op zeker te spelen.