De AMR-One werd ontwikkeld door Prodrive onder het goedkeurend oog van Aston Martin Racing en vervangt de Lola-Aston Martin V12 die werd ingezet in uithoudingsraces. Logisch dus dat Aston weer op enduranceraces mikt met als hoogtepunt de 24 Uren van Le Mans.

De keuze van het koetswerk is apart. Terwijl Peugeot het gesloten koetswerk trouw blijft en ook Audi de overstap maakt naar een gesloten cockpit maakt Aston Martin de tegenovergestelde beweging: van gesloten naar open.

De nieuwe AMR-One komt uit in categorie LMP1 en werd integraal ontwikkeld in de ateliers van Prodrive. Onder de kap huist een kleine 2-liter zescilinder-in-lijn turbo van ongeveer 540 pk.

Wat het programma betreft laten de Britten de race in het befaamde Sebring links liggen. Wel schrijft het minstens één auto in voor de Intercontinental Le Mans Cup. Maar de klapper wordt de 24 Uren van Le Mans. Aston Martin Racing zet twee AMR-One in. Op de 007 zien we Darren Turner, Stefan Mücke een nog aan te duiden derde piloot terwijl de 009 toevertrouwd wordt aan Adrian Fernandez, Andy Meyrick en Harold Primat.