François Piette

2 MRT 2011

Saab PhoeniX: de griffioen spreidt zijn vleugels

Bestaat er voor een vliegtuigfabrikant als Saab een mooier symbool dan de feniks? Deze mythische vogel, die volgens de legende in staat is om uit zijn eigen as te herrijzen, belichaamt perfect de situatie van het Zweedse merk.  Saab is ontsnapt uit een heel delicate financiële positie en kan de toekomst eindelijk met een zeker vertrouwen tegemoetzien. Zoals de mythische vogel slaat Saab opnieuw zijn vleugels uit.

Pikant

Onder het dreigende uiterlijk, dat duidelijk herinnert aan het luchtvaartverleden van Saab en de naam aeromotional design meekreeg, klopt een stevig hart dat rekening houdt met het milieu. De constructeurs moeten tegenwoordig een goed evenwicht vinden om passie op te wekken zonder met de vinger gewezen te worden. Het ontwerp getuigt van een zeldzame zuiverheid die volledig in het teken staat van een goede stroomlijn. Zo worden zijspiegels vervangen door camera's, beperken de velgen turbulenties en ontbreken portiergrepen.

Android-systeem

De deuren van de Saab PhoeniX openen zoals de vleugels van de gelijknamige vogel. Ze geven toegang tot een ultramoderne wereld met een zogeheten IQon-infotainmentsysteem. Achter die vage naam schuilt een platform dat vergelijkbaar is met smartphones en waarmee je updates en tal van gegevens kunt downloaden of defecten aan de auto kunt opsporen. De toepassing draait op het Android-besturingssysteem van Google. 

Duits hart

De samenwerking met BMW werpt de eerste vruchten af. Onder de motorkap vinden we een 1.6 turbo benzinemotor met 200 pk, gekoppeld aan een elektromotor (25 kW) aan de achterwielen. De PhoeniX wordt dus aangedreven op de vier wielen en beschikt over een uitgekiend eXWD-differentieel. Deze hybride Saab bereikt 100 km/u in 5,9 seconden en wordt elektronisch begrensd op 250 km/u. Deze vogel heeft het hart van een leeuw en de dorst van een kameel: 5 l/100 km (119 g CO2/km).

Advertentie
Advertentie
Advertentie