In december 2007 kwam Aston Martin opzetten met een onwaarschijnlijk concept. De Vantage, het kleinste model van het gamma, kreeg in plaats van de reguliere V8 de V12 van de DBS, het krachtigste model van het gamma. Een maf maar erg aantrekkelijk idee. En zie, 12 maanden later is het concept klaar!

Meer dan 300 km/u

Wie de V8 Vantage een beetje te loom vindt zal dat zeker niet kunnen zeggen van deze versie ! In het vooronder ligt immers de V12 van de DBS met een cilinderinhoud van 6 liter.  Deze levert zo maar niet minder dan 517 pk terwijl het koppel bij 570 Nm piekt. Voldoende voor een topsnelheid van 305 km/u en een sprintje van 0 tot 100 km/u in 4.2 seconden! En het geheel kan door een schitterende klankorgie begeleid worden want een druk op de “sport” knop verandert niet alleen de rectiviteit van het gaspedaal maar laat vooral de uitlaat zijn vrije gang gaan!

Gespierde allure

Uiteraard moest bij zo’n vermogenswinst ook de look wat aangepast worden! De luchtinlaten op de motorkap geven hem een indringende blik en tegelijkertijd ziet hij er ook breder uit. Die inlaten zijn trouwens niet zo maar een cosmetisch attribuut maar dragen wel degelijk bij om het beest onder de motorkap koel te houden.

Luxueus …

Het interieur blijft trouw aan de traditie van het merk. Leder, Alcantara, aluminium, … de meest edele materialen worden graag gebruikt. En hoe fel je ook die bocht invliegt, de sportzetels zorgen voor een uitstekende zijdelingse steun en houden je mooi op je plaats.

Op dieet …  maar toch wat zwaarder!

Dat hij zwaarder ging worden was duidelijk, alleen al doordat de V12 100 kg meer weegt dan de V8. Maar dankzij een drastisch dieet zijn de ingenieurs er in geslaagd om het overgewicht tot 50 kg te beperken.

Voor de fans van puur rijplezier …

Aston Martin heeft er alles aan gedaan om van deze Vantage een pareltje van rijplezier te maken. De gulle V12 onder de motorkap, de perfect afgestelde ophanging, de handgeschakelde versnellingsbak met zes verhoudingen, een sperdifferentieel en het remsysteem met carbon en keramische schijven zorgen voor een explosieve cocktail.

Genève…

Deze laatste creatie van de Britten zal op het autosalon van Genève te bewonderen zijn. Mocht je interesse hebben zal je toch snel moeten zijn. Aston Martin heeft immers beslist om maar 1.000 exemplaren van deze supercar te bouwen. De eerste leveringen zijn gepland voor de herfst van dit jaar.