Onze mening…
Dat de gloednieuwe A3 een elegante auto is, staat buiten kijf. Deze Audi met strakke en zuivere lijnen doet echter helemaal geen frisse wind waaien in het gamma. Het probleem is de obsessieve familiegelijkenis, waardoor je bij wijze van spreken al een fervente kenner met vier getatoeëerde ringen moet zijn om nog het verschil te zien tussen de modellen. Nochtans – en dat is het toppunt – is werkelijk alles veranderd aan de A3. Hoe zegt men dat ook weer? Over smaken en kleuren…
Deze familiekwaal zouden we “acute Golfitis” kunnen noemen… Nu we het toch over de Golf hebben: deze A3 rust op een volledig nieuw platform, volledig moduleerbaar, dat hij deelt met de toekomstige Golf VII.
Bijna even groot, maar lichter
Als het de bedoeling is om het verbruik te verminderen, proberen ingenieurs eerst al het overgewicht weg te snijden. Zo mixt de structuur voortaan aluminium en staal voor een gewicht van gemiddeld 80 kg minder dan in het vorige model. Met andere woorden, het volledige gewicht van uw dienaar werd verwijderd. Een mooie prestatie, want deze A3 is er niet kleiner op geworden: 4,24 meter lang en 1,78 meter breed of nagenoeg dezelfde afmetingen als de vorige A3.
Alles verandert…
Pas door in te stappen kun je de evolutie echt vaststellen. Spreken over een revolutie is een stap te ver, maar we moeten toegeven dat deze nieuwe A3 een knap instrumentenbord, heldere en leesbare instrumenten, een foutloze ergonomie en een perfecte afwerking meekreeg. Qua materiaalkwaliteit en assemblage staat deze A3 aan de top van het segment en veegt hij de concurrentie weg.
Het infotainmentsysteem verbaast nog het meest, met een scherm dat verticaal wegklapt in de boordplank, een touchpad met letterherkenning, een beperkt aantal knopjes en een voortreffelijke logica. De functies zijn heel uitgebreid: Facebook, Twitter, navigatie met Google Earth en een internetverbinding. Natuurlijk is dat niet allemaal standaard en moet je daar stevig voor bijbetalen.
… of toch bijna
Het interieur evolueerde dus sterk, maar dat geldt helaas niet voor de ruimte. Voorin zit je nog altijd comfortabel, maar achterin is het wat krap en erg vervelend is de problematische toegang tot de achterste plaatsen. Gezinnen mogen echter gerust zijn, een Sportback-versie met vijf deuren zit in de pijplijn en staat eind dit jaar bij de dealers.
Nog een laatste opmerking: heel vreemd voor een Audi is dat het stuur niet voldoende regelbaar is in de hoogte en het zicht op het bovenste deel van de tellers belemmert.
Uiteindelijk evolueert de koffer nog het meest, met een volume van 365 liter, een gemakkelijke toegang en een perfect geometrisch (lees: bruikbaar) volume.
Veiligheid en gebruiksgemak
Audi monteert heel wat rijhulpsystemen, met in optie de actieve snelheidsregelaar (die jouw snelheid afstemt op die van je voorligger), de parkeerhulp (die de auto voor jou parkeert) en tot slot het Audi pre sense basic safety system. Een pompeuze naam voor een systeem dat elke vorm van slingeren opmerkt en daarna de veiligheidsgordels aantrekt en het schuifdak en de vensters sluit.
Motoren
In eerste instantie is de A3 beschikbaar met drie motoren. De diesels interesseren je wellicht het meest, met in dit geval een 2.0 TDI in een nieuwe variant met 150 paarden. Bij de benzines belooft de 1.4 TFSI 122 paarden en de 1.8 TFSI 180 paarden.
Later dit jaar (de bestellingen beginnen in augustus en de leveringen in december), komt Audi met de 1.6 TDI, voorbestemd om bij ons het merendeel van de verkoop uit te maken en goed voor een verbruik van 3,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 99 g/km.
Andere projecten zoals een hybride of een variant op aardgas of e-gas zitten nog in de pijplijn.
Wieltreinen
De diameter van de velgen klimt tot 18 duim en Audi koppelt het ESP standaard aan een elektronisch zelfblokkerend differentieel. De meest veeleisende klant kan zijn favoriete rijmodus zelf kiezen via het Audi Drive Select met adaptieve ophanging. De krachtigste modellen beschikken over Quattro-vierwielaandrijving.
Hoe rijdt hij?
De eerste testkilometers leggen we af met de versie waar iedereen op zit te wachten: de 1.6 TDI. Onze eerste indrukken wanneer we het centrum van Palma de Mallorca, waar de test plaatsvindt, verlaten: de A3 is meer ingetogen en volgzaam dan ooit. De motor blijft opmerkelijk stil en het onderstel beweegt zeer wendbaar en gemakkelijk.
De autosnelweg verschijnt en is hier heuvelachtig, tijd dus om gas te geven. Dan volgt de teleurstelling. Om de CO2-uitstoot en het verbruik te drukken, maken constructeurs de verhoudingen van de versnellingsbakken eindeloos lang. Tot op het punt dat de motor, die nochtans gewillig is, helemaal gesmoord wordt. De 1.6 TDI lijkt dus kortademig wanneer je inhaalt, waardoor je voortdurend moet schakelen.
Leve de benzine
Gemengde resultaten dus, maar de glimlach keert snel terug met de 1.4 TSI ( 122 pk), die de adem van twee cilinders afsnijdt zodra de bestuurder het gaspedaal licht. Deze motor maakt de A3 levendiger en zijn karakter spannender. De TSI is levendig en vol bij alle toerentallen, herneemt pittig en klinkt aangenaam. Een doorslaand succes! We moeten wel nog het verbruik nagaan, dat op het eerste gezicht schommelt tussen 6,5 en 7,5 l/100 km.
Qua weggedrag lijkt de A3 doeltreffend en strak, zonder echt speels te zijn en ten koste van een nogal droog comfort. Het ernstige werk met andere woorden, verwacht dus geen achtertrein die uitbreekt. Eén en ander willen we graag bevestigd zien bij een grondige test in België.
Prijzen
De A3 rekent voor zijn charmes een stevige prijs aan: vanaf 23.100 euro voor de 1.4 TFSI in de afwerking Attraction. Drie afwerkingsniveaus zijn beschikbaar: Attraction, Ambition en Ambiente. De traditioneel sportievere S-Line wordt leverbaar vanaf augustus.