35 miljoen dollar of meer dan 28 miljoen euro: daarmee koop je al een paar villa’s aan de Côte d’Azure, enkele jachten, een Maserati voor je vriend(in) en een Bugatti Veyron voor jezelf. Nochtans werd dit bedrag betaald voor slechts één auto, een Ferrari uit 1962. Maar wat voor Ferrari…

GTO

Deze drie letters staan voor de meest mythische van alle Ferrari’s om niet te zeggen de meest legendarische auto ooit. Niets meer, niets minder. 39 exemplaren, een zo sensueel mogelijke lijn, een fabuleuze motor met duivelse melodie en prachtige stamboom: de GTO is een icoon en simpelweg één van de meest buitengewone auto’s.

Voor Stirling, maar met Innes achter het stuur

Zoals elke GTO heeft dit model (chassis 3505) een bewogen voorgeschiedenis. Hij was bestemd voor Stirling Moss in de 24 uren van Le Mans 1962, maar werd niet door hem bestuurd omdat Moss zich geblesseerd had toen hij enkele weken voordien  in Goodwood van de weg geraakte.  De GTO nam toch deel aan Le Mans maar met Innes Ireland achter het stuur en een opgave als resultaat. Innes herpakte zich tijdens de honderd ronden van de Tourist Trophy in Goodwood, waar hij de overwinning behaalde.

Beter dan een spaarboekje

Een legendarisch model met een onbetwistbaar mooie geschiedenis: meer is er niet nodig om de prijsschattingen de hoogte in te jagen. 35 miljoen dollar is een gigantische som, maar ook een investeren. De vorige eigenaar, de Nederlandse zakenman Eric Heerema verwierf de auto in 2002 voor 8,5 miljoen dollar van een Japanse verzamelaar. Tien jaar later verkoopt Heerema de GTO aan een Amerikaanse verzamelaar, Craig McCaw, met een meerwaarde van 26,5 miljoen dollar. 400 procent in tien jaar, een mooi rendement.