Hoewel de MP4-12C bij zijn lancering geprezen werd, rust McLaren niet op zijn lauweren. De bolide werd lichtjes herzien, wat hem nog krachtiger maakt.
25 paarden
De ingenieurs vonden 25 bijkomende paarden. De V8 biturbo bereikt nu 625 pk, waardoor deze schoonheid 0 tot 100 km/u aflegt in 3,1 seconden of precies even snel als vroeger. Op dit niveau is het al heel moeilijk om honderdsten te winnen. Vooral in sprintnummers waar een langere adem voor nodig is, slaat de verbeterde MP4-12C een kloof: 26,5 seconden om 300 km/u te bereiken is één seconde sneller.
Het verbruik blijft hetzelfde (11,7 l/100 km). Tot slot kreeg de automaat met dubbele koppeling een dynamischer beheer.
Kies jouw geluid
Als er één punt was waarop de McLaren toch wat achterliep op zijn grootste rivaal, de Ferrari 458 Italia, dan is het het motorgeluid. Wat wil je? In Italië, waar de motorenbouwers opgroeiden nabij La Scala, tovert men met gemak uitlaten om in violen.
McLaren ontwikkelde de zogeheten ISG of Intake Sound Generator, een systeem dat het geluid van de V8 meer of minder hoorbaar maakt in het interieur. Het is een verfijnde manier om voorbijgangers niet te storen. Er zijn drie niveaus beschikbaar, naargelang jouw enthousiasme van het moment en het niveau dat jouw passagier kan verdragen.
Details die veranderen
Behalve de technische aanpassingen heeft McLaren ook gewerkt aan de cosmetica (nieuwe koetswerkkleuren, nieuwe interieurbekledingen en nieuwe velgen) en het comfort (stillere klimaatregeling en verbeterde deuropening met een kleine knop in plaats van een aanraaksensor).
Voor iedereen
De huidige eigenaars van de MP4-12C mogen trouwens gerust zijn: McLaren biedt de vermogensupdate en het geluidssysteem (ISG) gratis aan voor modellen die al verkocht zijn. Een mooi gebaar.