Bij Audi is het familiegezicht goed verspreid. Je moet al heel slecht zien om in het geval van de nieuwe A3 te spreken van een grote esthetische revolutie. Zoals verwacht behoudt hij de stijl van het huis en de familietrekjes, maar wordt onderhuids alles verbeterd.
Licht
De eerste verrassing bij het lezen van de persinformatie, is de inspanning die Audi leverde om de auto lichter te maken. Volgens de constructeur weegt de nieuwe A3 gemiddeld 80 kg minder. Dat was mogelijk dankzij de structuur die staal en aluminium mengt. De afmetingen blijven redelijk: 4,24 meter lang.
In het interieur zal de afwerking ongetwijfeld de uitstekende reputatie van het merk bevestigen (zo staat het toch in het persbericht) en de sobere elegantie kan opgevrolijkt worden met inzetstukken in verschillende natuurlijke materialen.
Motoren
In eerste instantie is de A3 maar met drie motoren beschikbaar. De diesels interesseren je wellicht het meeste. De 2.0 TDI wordt behouden, maar in een nieuwe variant met 150 pk. Bij de benzines belooft de 1.4 TFSI een vermogen van 122 pk en de 1.8 TFSI 180 pk. Zowel de prestaties als een laag verbruik zijn op de afspraak, vooral dankzij het lage gewicht van de A3. Audi kondigt 106 g CO2/km en een verbruik van 4,1 l/100 km aan voor de dieselmotor. Later dit jaar slaat Audi nog een grotere slag met de 1.6 TDI, goed voor 3,8 l/100 km en 99 g CO2/km.
Er zitten nog meer A3-projecten in de pijplijn, zoals een hybride aandrijving met aardgas (e-gas).
Wieltreinen
De A3 staat op velgen met een diameter tot 18 duim. Audi kondigt ook aan dat het ESP standaard uitgerust is met een elektronisch zelfblokkerend differentieel. Kieskeurige klanten kunnen hun favorite rijmodus selecteren het Audi Drive Select met adaptieve ophanging.
In eerste instantie worden alle A3's op de voorwielen aangedreven, maar Audi bekent al kleur: de traditionele Quattro-transmissie (vierwielaandrijving) zal aangeboden worden op de sterkste motoren.
S-Line
Uiteraard wordt het mogelijk om de A3 volledig op maat aan te kleden (tegen een stevige prijs wellicht) dankzij de optielijst vol sport- en comfortuitrusting. Zo is er het MMI-bedieningssysteem met draaiknop en wegklapbaar scherm. Een Bang & Olufsen-geluidsinstallatie en Bluetooth-verbinding voor de telefoon worden aangeboden als aanvulling.
Veiligheid en rijgemak
Audi biedt ook heel wat rijhulpsystemen aan, zoals de optionele actieve snelheidsregelaar (die jouw snelheid afstemt op die van jouw voorligger), de parkeerhulp (die de auto voor jou parkeert) en tot slot het Audi pre sense basic safety system. Een pompeuze naam voor een systeem dat de gordels aanspant en het open dak en de ramen automatisch sluit wanneer een ongeval dreigt.