François Piette

6 MRT 2012

Mercedes A‑Klasse: eindelijk glamour

Het is afgelopen met de kleine monovolume met zijn ongelukkige look. De nieuwe A-Klasse maakt schoon schip met het verleden en profileert zich duidelijk als een rivaal van de BMW 1-Serie en een zekere Audi A3, die ook in Genève wordt voorgesteld. Dit is een oorlogsverklaring.

18 cm minder en zeer sportief

De nieuwe A-Klasse is 4,29 meter lang en vooral 18 cm lager dan zijn voorganger. De stijl wordt sterk beïnvloed door deze nieuwe afmetingen. De A-Klasse ziet er veel dynamischer uit, zeker met het AMG Sport-pakket dat rode accenten rondstrooit over het interieur tot het radiatorrooster en de remklauwen van de specifieke velgen (18 duim). Het is uiteraard helemaal subjectief, maar we doen onze hoed af voor deze knappe auto.

Onder de motorkap

Mercedes schotelt om te beginnen zes motoren voor: drie diesels en evenveel benzines. Laten we beginnen met de diesels: de A180 CDI (109 pk) opent het gamma, A200 CDI (136 pk) ligt in het midden en de top is de A220 CDI met 2.2 diesel en 170 pk. Voor de eerste keer blijft een Mercedes onder 100 g CO2/km (99 gram om precies te zijn).

Bij de benzinemotoren begroeten we de A180 (115 pk), de A200 (156 pk) en als boegbeeld de A250 (211 pk).

Alle motoren worden gekoppeld aan een start-stopfunctie en kunnen naar keuze gecombineerd worden met een manuele zesversnellingsbak of een automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen.

Deze Mercedes is een voorwielaandrijver (met strakke wieltreinen voor meer dynamiek), maar Mercedes geeft aan dat gemakkelijk kan overgeschakeld worden op vierwielaandrijving. Een goed verstaander ...

Veiligheid

Mercedes trekt zijn gebruikelijke scala van veiligheidsvoorzieningen open met onder meer Collision Prevention Assist, dat via geluids- en beeldsignalen de bestuurder waarschuwt als een ongeval dreigt en de remmen klaarhoudt. Net als bij Audi sluit het Pre-Safesysteem de ruiten en het open dak en worden de gordels aangespannen om een botsing voor te bereiden.

Van de andere uitrusting stippen we nog het Attention Assist aan (dat vermoeidheid bij de bestuurder opmerkt), de adaptieve koplampen, de waarschuwing voor weggebruikers in de dode hoek van de spiegels, de waarschuwing voor wegmarkeringen, de verkeersbordenherkenning, de achteruitrijcamera en de automatische parkeerhulp.

Advertentie
Advertentie
Advertentie