De Audi A4 is niet meer van de jongste en we hebben met ongeduld de opvolger afgewacht. Nu is het eindelijk zo ver! Zonder veel verrassing lijkt hij op een A5 die er twee deuren bij heeft gekregen. U zal ons zeker niet horen klagen, want desondanks het feit dat zijn klassiek design het onmogelijk maakt om echt origineel te zijn is dit een geslaagd, smaakvol en elegant design.
De nieuwe A4 is 12 centimeter groter geworden en is nu 4m70 lang. Zo klein is hij dus niet meer deze familiale berline! Op het lijstje van de motoren staan twee benzinemotoren en drie diesels. Bij de dieselmotoren verdwijnt de beroemde 1.9 TDI, de enige dieselmotoren die over blijven zijn de V6 3.0 TDI (240 pk), de 2.7 TDI (190 pk) en de 2.0 TDI viercilinder van 143 pk. Dit laatste model krijgt trouwens een e Concept versie, een versie die vergelijkbaar is met de Bluemotion van Volkswagen. De bedoeling is om het verbruik en uitstoot van schadelijke stoffen onder controle te houden. Zo worden de versnellingen verlengd en slaat de motor af als hij niet nodig is, dat is goed voor een verbruik van 4.9 L/100 km en 129 gr uitstoot. Voor de benzinemotoren zijn dat de V6 3.2 FSI (hier met 265 pk) en de 1.8 TFSI (160 pk). Het is duidelijk dat met een minimum van 143 pk en een lengte van 4m70 de A4 een tandje bij steekt!
Binnenin zijn er ook geen grote veranderingen, zoals gebruikelijk is de afwerking voorbeeldig en valt de inspiratie van de A6 op. Eerder een evolutie dan een revolutie dus dat op het salon van Frankfurt met eigen ogen gezien kan worden.