Klassiek ! Dit is de indruk die de nieuwe Audi A5 geeft wanneer men deze voor de eerste keer ontdekt. Ontworpen door Walter Da Silva, neemt de Duitser de typische stilistische lijnen over die aan het merk gehecht zijn zoals de Single Frame verchroomde radiatorrooster en de amandelvormige voorlichten. Met (te?) vloeiende lijnen, maakt hij zichzelf discreet. Enkel het achterste deel is iets lomper in tegenstelling tot de lichte maar rasechte voorzijde. Met een lengte van 4,63 m kan de A5 vier personen ontvangen met hun bagage, want de achterkoffer biedt een waardevolle inhoud van 455 liters. Met een uitstekende afwerking, Audi verplicht, is de binnenkant niet tegen te spreken qua algemene ergonomie en gebruikte materialen. Enkele de passagiers achteraan en vooral deze die meer dan 1,80 m groot zijn, zullen zich licht moeten verzakken om het hoofd niet tegen de lage dakgevel te betasten.
Door de traditie heen staat de Audi klant voor een ongelofelijke uitgebreide optielijst, vaak tegen onbetaalbare prijzen. Toch zijn er enkele dure opties interessant zoals de audio uitrusting van Bang & Olufsen, de MMI multimedia of de sportzetels, die hier onmisbaar zijn.
Super diesels
Wat betreft de mechanica, vormen de benzine blok en de twee diesels het marktaanbod. Met 265 pk, is de V6 3.2 FSI beschikbaar met een manuele doos via het bekende Quattro systeem, of met de automatische doos met aanhoudende variatie Multitronic met 8 schakelingen die enkel in vooraandrijving voorgesteld wordt. In diesel, vindt men twee bekenden die in andere modellen van het merk terug te vinden zijn : de V6 2.7 en de 3.0 TDI. De eerste, enkel te verkrijgen met de Multitronic aandrijving, wordt verkocht in twee varianten maar met dezelfde prijs. De ene is fiscaal interessant en biedt 163 pk. De andere biedt er 190. En de duurste versie wordt hier voorgesteld door de 3.0 TDI met 240 pk en met (uitsluitend) een manuele doos. Het is deze versie die wij al getest hebben op de natte wegen in het noorden van Italië. Met een verbazende kracht, wist deze motor zonder enig probleem de 1.610 kg van het voertuig. Bij elke schakeling « duwt » de Audi zonder falen in een aangenaam geluid (0 tot 100 km/u in 5,9 seconden), en bovendien met een waardeerbare zuinigheid (reken op minder dan 9l/100 km bij « cool » rijgedrag). Nog verbazender is zijn rijgedrag die dankzij het Quattro systeem zich de koning te rijk voelt op natte wegen. Letterlijk aan de weg geplakt, deze A5 vertoont zich veilig in elke omstandigheid. Zijn gewicht geeft hem een aangenaam en leefbaar GT statuut, en dus niet deze van een sportwagen. De meer betaalbare motorisering 1.8 TFSI met 170 pk en de 2.0 TDI van 140 pk zullen eind 2007 beschikbaar zijn.
S5, de getrainde A5
De liefhebbers van ‘high performances’ zullen niet ontgoocheld zijn. Audi heeft hen een sportievere versie van de A5 voorbereid, namelijk de S5. Met zijn V8 FSI van 4,2 liters, ontwikkelt deze laatste niet minder dan 354 pk aan 6.800 rpm. En met een diepe en lage toon, ontwikkelt deze motorblok een koppel van 440 Nm die hem een soepelheid aangeeft die overal tegen bestand is. Niettemin, en aangezien zijn extreem prestatievermogen, vindt men in deze motor toch de gelijkaardige uiterste sensaties niet in terug als in deze van de V8 van de RS4. Zachter dan deze laatste, hij is meer bestemd voor een alledaags gebruik waar zijn eensgezindheid waardevol is.
Een nog meer gekruide versie van de coupé, de RS 5, is in zijn ontwikkelingsfase.