Met de stortvloed aan nieuwigheden die het gamma van Audi overspoelt, zouden we bijna de klassieke modellen vergeten. Audi maakt de A5 weer helemaal up-to-date. De Coupé, de Sportback (vijfdeurs) of de Cabriolet: geen enkele versie ontsnapt. 

Discretie

Qua design zijn er een aantal kleine, maar gerichte aanpassingen: nieuwe koplampen, nieuwe kleuren in het interieur en een nieuwe interface voor het infotainmentsysteem met kleurenscherm, 3D-weergave, MMI-bedieningsknoppen en een grotere harde schijf.

Technisch

De evolutie zie je vooral op het vlak van de motoren. De basisversie wordt nu aangedreven door een 1.8 TFSI met 170 pk en een verbruik van 5,7 l/100 km. De 2.0 TDI (177 pk) is nog altijd van de partij, maar er zijn ook drie V6-diesels, waarvan een nog onthuld moet worden en voorlopig een mysterie blijft. We weten alleen dat hij nu al aan de Euro 6-uitstootnormen voldoet.

De basis-V6 diesel levert 204 pk en verbruikt 4,9 l/100 km, waardoor het de zuinigste V6 op de markt wordt. Een variant met 245 pk is ook voorzien. Nog bij de V6-motoren, maar dan op benzine, verschijnt de 3.0 TFSI met compressor en 272 pk.

Voor de transmissie stelt Audi voor- of vierwielaandrijving voor (naargelang de motor), net als een manuele versnellingsbak, een continu variabele Multitronic of een S-Tronic (automaat met dubbele koppeling).

S5

Het is afgelopen met de muzikale 4.2 V8 van de S5 Coupé. Hij wordt vervangen door een V6 met compressor en 333 pk, die vandaag al het mooie weer maakt in bijvoorbeeld de S5 Cabriolet en de S4. De prestaties blijven van een hoog niveau. De nieuwe S5 snelt in 4,9 seconden van 0 tot 100 km/u.