Op het salon van Frankfurt stelt Audi zijn nieuwe coupé-berline versie van de A5 voor. De auto wordt nog steeds op het platform van de A4 gebouwd, maar is 36 mm lager en krijgt een erg gestrekte daklijn mee. Met dit model wil Audi de elegantie van de coupé met de bruikbaarheid van een break combineren. In tegenstelling van neef Passsat CC, die een drie-volumer is, krijgt de A5 Sportback een achterklep mee. Vanaf september zou hij bij de dealer moeten staan. 

Praktisch

Het koffervolume groeit met de achterbank neer van 480 naar 980 liter. Deze A5 krijgt vier afzonderlijke stoelen en kan dezelfde hoofd- en beenruimte als de A4 voorleggen.

Vijf motoren

Als instapmotor werd voor de 2.0 TFSI van 211 pk uit de Golf GTI gekozen, die door de melodieuze V6 FSI van 3,2 liter en 265 pk gevolgd wordt. Bij de diesel vinden we drie motoren terug. De 2.0 van 170 pk, de V6 2.7 TDI van 190 pk en 400 Nm en tenslotte de V6 3 liter van 240 pk en 500 Nm koppel. Half 2010 zou een bravere motor het gamma completeren, kwestie van een echte instapmotor te voorzien.

Ophanging

Het ESP werd volledig herzien en bevat nu ook een elektronisch sperrend differentieel, terwijl de twee krachtigste motoren in serie van de Quattro voorzien worden. Met het “Audi drive select dynamic driving system” kan je de responstijd van het gaspedaal, de stuurbekrachtiging en het beheer van de S-Tronic met zeven verhoudingen aan je persoonlijke voorkeur aanpassen.