De chique Allroad-versie van de A6 laat zich voor het eerst zien. Audi geeft de A6 Avant een extra trendy toets met plastic aanzetstukken, een hogere bodemvrijheid en een nieuw radiatorrooster. Ook van de twee vorige A6-generaties bestond al een Allroad-afgeleide.  

De aanpassingen

Het recept is nog altijd hetzelfde. Waarom veranderen, als het in de smaak valt? Op het menu staan aanzetstukken uit kunststof voor een gespierde look, een radiatorrooster dat zijn tanden toont aan iedereen die voor jou durft te rijden, een 6 cm hogere ophanging om tenminste de indruk van een terreinwagen te wekken en dat is het ongeveer. 

Exclusieve V6

Onder de motorkap houdt Audi alleen V6'en over. De 3.0 TFSI benzine levert 310 paarden. De 3.0 TDI diesel wordt aangeboden in drie varianten: 204, 245 of 313 pk. De keuze van de versnellingsbak is heel eenvoudig: een automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen (S Tronic in Audi-jargon) voor iedereen. Of toch bijna, want het koppel van de sterkste TDI (650 Nm) ligt te hoog voor deze versnellingsbak, waardoor hij een andere automaat met acht versnellingen gebruikt. Maar dat is zeker geen oneer. Uiteraard gebeurt de transmissie op de vier wielen, dat kun je niet kiezen.

Dankzij de gewichtbesparing door veelvuldig gebruik van aluminium drinkt de A6 Allroad 20 procent minder. Zo verbruikt de kleinste TDI 6,1 l/100 km.  

Alles inbegrepen

Zoals het hoort in het topgamma, is de A6 Allroad voorzien van alle hightechsnufjes van de gewone A6, namelijk een actieve snelheidsregelaar, automatische omschakeling van dim- naar grootlichten, een automatisch remsysteem als een botsing dreigt, verschillende rijmodi en een pneumatische ophanging die het koetswerk 15 mm verlaagt bij hoge snelheid en 35 mm verhoogt indien nodig.