Iedereen is het erover eens dat Mercedes zich met de nieuwe S-Klasse tot meester van de limousines heeft gekroond. Het wordt dus erg moeilijk om uit zijn schaduw te treden, maar Audi gelooft erin en geeft de A8 een opfrisbeurt.
De sportiefste?
Ooit speelde de BMW 7-Serie de rol van sportiefste limousine. Voortaan vervult Audi die functie met de volledig aluminium A8, zeer licht en met de allures van een grote sportberline. De A8 blijft beschikbaar in een klassieke en verlengde versie, waarbij de A8 L een 13 cm langere wielbasis en lengte heeft.
Behouden stijl, maar revolutionaire koplampen
Qua stijl valt er niet veel nieuws te melden, behalve enkele kleine aanpassingen aan de neus en de achterbumper. De grootste verandering zijn de koplampen: de zogeheten Matrix-technologie bundelt maar liefst 25 led-diodes per koplamp. Hun intensiteit varieert naargelang de rijomstandigheden (geregeld via sensoren en informatie van de gps) om de weg zo goed mogelijk te verlichten.
258 tot 520 pk
Het motorenpalet bestaat uit twee diesels: de 3.0 V6 TDI met 258 pk en de 4.2 V8 TDI met 385 pk. Het benzinegamma is ruimer en begint met een hybride (elektromotor en 2.0 TFSI) met 245 pk, gevolgd door de 3.0 TFSI V6 (310 pk) en 4.0 V8 TFSI (435 pk) en afgerond door de W12 met 500 pk en de V8 biturbo met 520 pk.
Rijhulpsystemen
Audi verhoogt ook het niveau van rijhulpsystemen in de A8. Op het programma staan Active Lane Assist dat de auto met kleine stuurcorrecties weer op het juiste pad brengt, de parkeerhulp met zicht 360 graden rond de auto, de adaptieve snelheidsregelaar met Stop & Go-functie, …