En zelfstandig rijden doet deze Aicon, want nergens in het interieur vind je een stuur, pedalen of een dashboard terug. Wel twee ruime zetels en twee kleinere plaatsen: de Aicon is een 2+2-zitter. Een heel ruime bovendien, want met een wielbasis van 3.470 millimeter is die zelfs 240 millimeter langer dan de nieuwe Audi A8 L.
Communicatief
Deze zelfrijdende Aicon is trouwens 5,44 meter lang, 2,10 meter breed en 1,51 meter hoog. De Audi beschikt niet over een B-stijl, maar wel over twee breed openzwaaiende portieren om de instap voor de passagiers makkelijker te maken. Koplampen of achterlichten ontbreken: als volledig autonome auto in een autonome rijomgeving communiceert deze Aicon met behulp van multifunctionele displays vooraan en achteraan. Via 3D-pixels wordt er visuele informatie aan medeweggebruikers gegeven. Laser- en radarsensoren en beamers moeten zijn aanwezigheid kenbaar maken aan weggebruikers die zich niet in het gezichtsveld bevinden, en moeten obstakels detecteren.
Werken, surfen of slapen
Aan boord hoeven de passagiers zich gewoon maar te laten vervoeren. De Aicon is trouwens uiterst geconnecteerd: hij biedt een heleboel diensten en voorkeuren op basis van informatie die passagiers via hun smartphone geven, en kan zich laten bedienen via touchscreens, via de stem of via registratie van je… oogbewegingen. Omdat de Aicon als autonome auto zich integreert in een netwerk van autonome auto’s, zijn er geen klassieke veiligheidsvoorzieningen nodig. Hij kan lange afstanden aan tegen een constante snelheid van 130 km/u, en haalt dankzij vier elektromotoren van 260 kW en 550 Nm een rijbereik van meer dan 800 kilometer. Op minder dan 30 minuten kan de batterij tot 80% worden herladen, zegt Audi. Eventueel rijdt de Aicon zelfstandig naar een inductielaadpunt…