Een nieuwe harde slag voor de fabriek Audi Brussels en haar 3.000 werknemers die er dagelijks aan de slag zijn. Afgelopen maandagochtend is de fabriek tot stilstand gekomen en die situatie zal nog heel de week duren. Audi Brussels heeft niet als enige zijn productielijnen moeten stilleggen. Ook de Ford-fabriek in Saarlouis en andere sites in Europa (Volkswagen, Honda, Toyota en Mercedes-Benz) hebben de voorbije dagen hetzelfde moeten doen. De reden is een wereldwijd tekort aan elektronische onderdelen uit Azië in combinatie met de aanhoudende pandemie die de internationale handel vertraagt.

Het tekort aan halfgeleiders, essentiële onderdelen voor een goede werking van moderne wagens, treft de hele wereld en niet enkel de auto-industrie. Reuzen uit de Hi-fi, informatica, telefonie en elektronica vallen ook ten prooi aan de stilvallende leveringen. Dat betekent dus dat de autosector in concurrentie gaat met andere sectoren die nochtans in heel andere domeinen actief zijn.

Peter D’Hoore, woordvoerder van de fabriek in Vorst, bedaart echter de gemoederen in een gesprek met de Franstalige krant L’Echo: “De fabriek ligt deze week stil omdat we elektronische onderdelen missen waardoor we de productie tijdelijk moeten aanpassen, maar we volgen de situatie van heel nabij op en we verwachten dat onze productieaantallen voor 2021 niet in het gedrang komen”.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: