Op papier klinkt een auto op waterstof aantrekkelijk: een elektrische auto die alleen waterstof uitstoot en in enkele minuten voltankt. In de praktijk blijft de technologie echter in een embryonale fase steken. De productiekosten van de brandstofcel en de reservoirs onder hoge druk blijven hoog, net als de kosten voor het produceren en verdelen van waterstof op grote schaal.

Toekomst

Toch geloven heel wat constructeurs op middellange termijn in de doorbraak van de technologie. Onder meer voor grotere auto’s, zoals SUV’s. Hyundai lanceerde al een ix35 op waterstof, die binnenkort wordt afgelost door de Nexo. Met deze pionier wil de Volkswagen-groep via Audi samenwerken.

SUV op waterstof voor Audi

Audi heeft nog geen voertuigen op waterstof, maar werkte al wel aan de technologie. Het merk wil volgend decennium op kleine schaal een SUV op waterstof lanceren. Maar de technologie die Hyundai en Audi samen willen ontwikkelen, dient vooral voor de volgende generatie auto’s op waterstof. Die worden op grotere schaal verwacht, tegen 2025.

Onvermijdelijk

Om de ontwikkelingskosten te beperken en de productie van auto’s op waterstof te verhogen, is een samenwerking tussen dergelijke industriereuzen onvermijdelijk. Zo werken Toyota en BMW al samen, net als General Motors en Honda.