De komst van Audi is nog altijd niet meer dan een hypothese. Ze zou ‘kleine’ motorenbouwers naar de uitgang kunnen duwen. De Volkswagen-groep, waar Audi deel van uitmaakt, wordt namelijk beschouwd als technologisch superieur. Mogelijk een probleem voor Renault bijvoorbeeld, dat minder sterk gesteund wordt door het moederhuis dan zijn concurrenten.

Mocht Audi beslissen in te stappen in de Formule 1, dan komt het wel tegen meer ervaren tegenstanders. De huidige teams hebben beproefde motoren, het resultaat van meerdere jaren onderzoek en tests in reële omstandigheden. Audi kan dus meerdere jaren nodig hebben om even competitief te worden. F1-paus Bernie Ecclestone is zich daarvan bewust: “Het zou goed zijn om een nieuwe motorleverancier te zien, dat zou uitstekend nieuws zijn voor de Formule 1. Maar vergeet het niet dat het moeilijk is om het binnen de huidige regelgeving op te nemen tegen de huidige motorenbouwers met vier tot vijf jaar ervaring. Mogelijk zijn twee tot drie jaren nodig om competitief te zijn.”

Die regels kunnen in 2017 wel veranderen, zoals Ecclestone wil. Daar kan Audi van profiteren, want dan het net als de anderen starten van een wit blad. Merk ook op dat het contract tussen Red Bull en Renault eind 2016 stopt. Genoeg voer voor speculatie in de meedogenloze F1-wereld.