De ontwikkeling van een nieuwe motor blijkt in Duitsland uit te draaien op een nationale sport! Vandaag is Audi aan de beurt met een nieuwe benzinemotor! In dit geval gaat het om een V6 van 3 liter met compressor.

Een compressor, geen turbo

In tegenstelling tot de 2,0 TFSI, die gebruik maakt van een turbocompressor, maakt deze drieliter gebruik van een compressor van het Roots type. Deze compressor kan tot op snelheden van 23,000 tr/min draaien en een druk van 0,8 bar oplevert.

Hoog rendement

Audi is er in geslaagd om, door onder andere gebruik te maken van een directe injectie, een uitstekend rendement uit zijn nieuwe motor te halen. Dit zou een beperkt verbruik als gevolg moeten hebben met, aldus Audi, een gemiddeld verbruik van minder dan 10 liter voor 100 kilometer. De nieuwe motor van Audi voldoet ook al aan de strenge Euro 5 normen.

290 pk en 420 Nm

Het beschikbaar maximaal koppel van 420 Nm, dat constant beschikbaar is vanaf 2,500 tr/min tot 4,850 tr/min, is indrukwekkend! Net onder de grens van 5,000 tr/min is er 290 pk beschikbaar. Dat is een ongelooflijk laag toerental voor een benzinemotor! zit daar nog iets anders achter? Volgens Audi is er met deze motor onmiddellijk vermogen beschikbaar, en dat tot in het rood, een rode zone dat hier werd vastgelegd op 6,500 tr/min!

Concreet…

Momenteel heeft Audi nog niet bekend gemaakt voor welke modellen de nieuwe motor gebruikt zal worden, maar we mogen wel veronderstellen dat de A8, A6 en A5 in aanmerking zullen komen, en waarom niet voor een super A4 !