Presentatie
De Q5 is geen Q7 die te warm gewassen werd. Het is een volledig op zich staand model dat op het platform van de nieuwe A4 gebouwd wordt. SUV-liefhebbers laten mastodonten als de Q7 wat links liggen en richten zich meer naar modellen met een maatje minder, die minder energie vreten en zich over het algemeen levendiger en plezieriger laten rijden. En dan spreken we nog niet over de milieuaspecten …
Motor
Motorisch kan je de Q5 van een 2.0 TDI tot een V6 3.0 TDI voorzien, maar onze testwagen was met de 2.0 TFSI van 211 pk uitgerust. Dezelfde motor die we binnenkort ook onder de kap van de nieuwe Golf GTI kunnen vinden. Tegenover een diesel kan deze motor een vergelijkbaar koppel voorleggen (350 Nm bij 1500 omw) maar hij biedt wel een hoger vermogen. Bovendien loopt het bruikbare toerentalgebied tot 6000 toeren waarbij de mechaniek een erg aangename sound laat horen. De uitlaat stoot een diepe en rauwe brom uit die meer aan een GTI als aan een SUV doet denken. Binnenin is het geluid eerder banaal maar ook erg discreet.
De combinatie van de motor met de nieuwe S-Tronic met 7 gangen en dubbele koppeling is erg geslaagd ! De bak schakelt vliegensvlug maar blijft in alle omstandigheden voorbeeldig zacht en de soepele en nerveuze motor laat eender welke rijstijl toe. Een pareltje ! Eigenlijk kan je deze motor met een diesel vergelijken maar dan eentje zonder geklepper waarmee je zonder problemen 2000 toeren hoger kan draaien …
Wegligging
De Q5 zou geen SUV zijn moest hij geen permanente vierwielaandrijving meekrijgen. Met de Quattro overbrenging zijn motriciteit en grip van het beste niveau. Maar ook de ophanging verdient alle lof. De Q5 voelt levendig en stabiel aan wat voor een erg veilig gevoel zorgt. Het is dan ook jammer dat de stuurinrichting zo kunstmatig aanvoelt. Onze testwagen was met de optionele Audi Drive Select uitgerust waarbij demping, stuurinrichting, respons van het gaspedaal en beheer van de versnellingsbak door verscheidene parameters beïnvloedt wordt. Wat de stuurinrichting betreft is er dus toch nog werk aan de winkel. Je kan tussen een comfort, auto of sportinstelling kiezen of zelfs je eigen keuze vastleggen maar uiteindelijk lijkt het ons meer een gadget als een vooruitgang te zijn. Buiten de persoonlijk instelling dan. Ik koos bvb voor de sportinstelling voor het stuur en de comfort voor het gaspedaal (te brutaal in sport). Bij de vervelende knopjes mag van ons ook de elektronische handrem gecatalogeerd worden. Het is de bedoeling dat die ons het leven wat makkelijker zou maken, maar wij hadden net het tegenovergestelde gevoel !
Comfort en praktische aspecten
Zonder de sportophanging biedt de Q5 een opmerkelijk rijcomfort. De filtering en het intomen van de koetswerkbewegingen zijn van het hoogste niveau. Binnenin overheersen ruimte en kwaliteit waarbij bvb de zetels uitstekend ondersteunen. Motorlawaai, rolgeluiden en windgeruis komen op geen enkel moment de rust verstoren terwijl dankzij de uitstekende ergonomie alles zowat in de hand valt en het infotainment-systeem de logica zelve is.
Maar de auto is ook functioneel. In een handomdraai worden de achterste zetels platgelegd waarbij je een perfect vlakke laadvloer bekomt. In optie kan die achterbank trouwens over een tiental centimeters verschoven worden. De bagageruimte is makkelijk te beladen en erg regelmatig van vorm terwijl in optie de klep een motorische bediening kan krijgen. Ach ja, de afwerking is typisch Audi … dus uitstekend !
Uitrusting en prijzen
Met 43.150 € is de Q5 niet de meest goedkope SUV maar de kwaliteit en zijn blazoen vergoelijken het tarief. Dieseladepten mogen voor 39.600 € de 2.0 TDI van 170 of 163 pk de hunne noemen. Daarbij moeten we wel opmerken dat de benzinemotoren in serie de schitterende S-Tronic meekrijgen. Vooraan en achteraan krijg je elleboogsteunen mee en ook regen- en lichtsensoren, radio CD met 8 luidsprekers en drie 12 Volt-aansluitingen horen tot de serie-uitrusting. Een arsenaal elektronische rijhulpen, de MMI-interface, een Hil Descent Control en een automatische airco completeren deze lijst. Dat andere lijstje, de optielijst, is naar goede gewoonte onnoemelijk lang… en stevig geprijsd.
Aan de pomp verlangt de Q5 10,5 liter per 100km. Wat erg redelijk is maar logischerwijze meer en vooral duurder is tegenover de dieselmotoren. Volgens Audi bedraagt de C02-uitstoot 197 gr/km.
Conclusie
Tegenover een mastodont als de Q7 lijkt een Q5 … menselijker te zijn. En maar goed ook ! Hij ziet er goed uit en rijdt tegelijkertijd efficiënt en comfortabel. Audi heeft met deze Q5 een goede keuze gemaakt want onder het “hedde mij gezien” aspect schuilt een praktische en uitstekend rijdende wagen.