Motor Eerlijk gezegd gaat het hier eigenlijk over een 4.1 liter i.p.v. een 4,2 liter, want zijn cilinderinhoud bevat exact 4.134 cm³. Met een aanzienlijke kracht van 326 pk aan 3.750 rpm, ontwikkelt hij een reusachtig koppel van 760 Nm vanaf 1.800 rpm en in constante lijn tot 2.500 rpm ! Genoeg om de Everest tot aan de Baraque Michel voort te slepen ! Opgelet voor de antiquairs met aanhangwagen… Het geheel werd gekoppeld aan een automatische Tiptronic doos met 6 versnellingen. Op de weg bewijst deze auto een verrassende heftigheid. Moeilijk met het oor te identificeren als een diesel, duwt de V8 non stop en aarzelt niet om de 7 passagiers diep in hun zetel neer te drukken. Het inhalen wordt een kinderspel en het leeggewicht van 2,4 ton van het vaartuig wegen absoluut niet door aan het gaspedaal. Zonder twijfel heeft deze Q7 een gepaste (buitenmatige) motor gevonden… De 6 Tiptronic doos is intelligent, vlug en zacht. Met de sport mode wordt hij nog reactiever en schakelt hij bijtend terug. Een klein verwijt : de kick-downs zijn soms te brutaal. Voor de cijferliefhebbers : Audi kondigt een… 6,4 (!) seconden voor de 0 tot 100 km/u en een topsnelheid van 236 km/u… Wegligging Standaard voorzien van een aanpasbare pneumatische vering volgens vijf modes, filtert deze Q7 doeltreffend de weg en onthult zo een niet te vermoeden lenigheid vanaf het ogenblik dat de weg onrustig wordt. De ophanging doet dan wonderen, begrenst het slingeren en zorgt de integrale aandrijving voor een optimale motoriek. Een meesterlijk succes… Op de gewone weg ! Vanaf het ogenblik dat men terecht komt op minder gastvrije banen, vertoont de Q7 zicht niet evenveel op zijn gemak dan zijn rivalen (Mercedes ML, VW Touareg, Range Rover, Porsche Cayenne). Because : een armzalige uitrusting op dat domein, wat voornamelijk de Quattro aandrijving beperkt maar ook een regelbare ophanging. Inderdaad, geen enkel spoor van een eventueel mechanisch remmen van de gangwissel, noch een korter gamma ! Maar men moet hier toch toegeven dat het weelderige koppel van deze V8 zich toch uit talrijke situaties redt. De aanwezige stuurinrichting is voorbeeldig, met een mooie stijgende kracht en een evenwicht dat niets aan de berlines van het merk benijdt. Bovendien laat hij toe om deze mastodont met veel nauwkeurigheid op de weg te plaatsen ! Wat nogal geruststellend is wanneer men een dergelijk voertuig moet manoeuvreren in de stad of op kleine smalle en kronkelige wegen. Het remmen kan niet tegen kritiek daar hij de bijna twee en een halve ton, die door 760 Nm afgeschoten wordt, doeltreffend stopt … Comfort Hier beheerst de Q7 volledig als meester. Het comfort is van eerste klas ! Het begint eerst met een logische overheersende rijpositie en ergonomische zetels. Daarna volgt de leefbaarheid binnenin, die royaal is en waar zeven personen gezellig aan boord zullen kunnen gaan, maar ten nadele van hun bagage! Inderdaad, met de configuratie 7 plaatsen (derde rij ontplooid) werd de toegestane ruimte voor de koffer degelijk beperkt. Ander minpunt(je) : de toegang tot deze laatste rij is nogal acrobatisch. Daarenboven dwingt de Q7 de bewondering, met een verzorgde geluiddemping waar de V8 maar nauwelijks te horen valt, waar de ergonomie perfect bestudeerd werd, waar de ophanging voorbeeldig comfortabel is en last but not least, een typische Audi afwerking, zijnde onberispelijk. Tarieven en uitrustingen Standaard werd de Audi Q7 V8 TDI voorzien van een vervolledigde uitrusting, meer dan de diesel V6. Wat nogal gelukkig is, gezien de prijs van de opties… De Q7 V8 diesel biedt dus de elektrische zetels, het multifunctioneel lederen stuur, het PDC systeem achteraan, het periferisch en volumetrisch alarmsysteem, de automatische koplampen, de twee-zonige airconditioning, de boordcomputer, de radio met 11 luidsprekers en 180 W, het MMI interface, de elektrisch regelbare lendensteun, de snelheidsregelaar (nuttig, aangezien de supersonische versnellingen van dit ruimteschip), de aanpasbare pneumatische veringen (5 modes : automatisch, comfort, sport, offroad, lift),… Kortom, een mooie lijst… Wees maar niet bezorgd, er blijven nog genoeg opties over om de finale nota te verzwaren : ons voertuig werd hierbij voorzien van meer dan 20.000 € opties ! Onder andere de metaalkleur aan 996 €, de 19-duimse metalen velgen aan 1.029 €, de aanpasbare verlichting aan 478 €, het sensatie pack (bestaande uit het leder, de centrale armsteun vooraan, de verwarmde voorzetels vooraan, het multifunctioneel lederen stuur) aan 2.700 €, het «Verano» leder op de sportzetels vooraan aan 1.234 €, het Explore Pack (met navigatie DVD, Xénon Plus koplampen, achteruitcamera en de automatische dag/nacht achteruitkijkspiegel) aan 4.300 €, de automatische airco met 4 zones aan 774 €, het panoramische dak (open sky) aan 2.208 €,… Hiervan duizelen wij, des te meer dat het basistarief aan 73.300 € ligt… Gelukkig dat deze V8 diesel uitzonderlijk zuinig is, ons waargemaakt gemiddelde lag op 12,8 liters ! Zijnde bijna dezelfde waarde als aan het stuur van de V6 3 liters diesel versie ! Het rijplezier werd hier toch aanzienlijk verbeterd en het prestatievermogen ook… Nog een bewijs van het uitstekende rendement van deze motor. Besluit Extravagant, de Q7 heeft hier nu toch de motorisering gevonden die hem het best past. Met een gigantisch koppel durft hij alles aan, en zelfs de zogezegde sportieve auto’s, die hij in één hap opkrijgt ! Genoeg om een verzadigd nijlpaard om te toveren in een wedstrijdhaas ! En zeker wetend dat de Q7 zijn oorspronkelijke kwaliteiten behoudt : het volledige comfort, de indrukwekkende wegligging en een voorbeeldige afwerking… Blijft nog de prijs over, op de hoogte van zijn prestaties, maar die er meer dan één zal ontmoedigen !